Los bericht bekijken
Oud 13 september 2022, 10:51   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Het Nederlands laadonderzoek 2022 is net uit.

Interessant zijn de resultaten omdat de mensen nu meer betalen voor hun electriciteit. Het laadonderzoek was tot einde mei, dus reeds met fors gestegen prijzen, toch bij 21% van de EV-rijders waarvan al een klein deel (24%) al wat meer op de prijzen letten en hun laadgedrag bijsturen. Het hangt er vooral vanaf hoe de prijzen verder veranderen.

66% of 2 op 3 verandert hun laadgedrag of laadmix helemaal niet, maar dat zegt niet veel voorlopig. Hoe langer de energiecrisis duurt hoe meer druk er komt op openbaar of semi-openbaar laden (winkels, horeca,...).

Soit de elec-prijzen kunnen in de nabije toekomst ook weer zakken als de gasprijzen verder dalen. Tenzij de EU nog wat kan doen aan het Merit Order, of beter https://de.wikipedia.org/wiki/Merit-Order

Citaat:
Stijgende energieprijzen (paragraaf 3.3)

• 66% van de EV-rijders geeft aan hun laadgedrag niet te veranderen als gevolg van de stijgende energieprijzen. De rest gaat beter kijken waar laadkosten het laagst zijn (18%), minder snelladen (11%) of minder autorijden (5%).

De enquête is opengesteld tot en met mei 2022, dus de kans bestaat dat deze resultaten nog veranderen zolang de energiecrisis voortduurt.

• 21% geeft aan een (veel) duurder stroomcontract te hebben. Het grootste deel geeft aan evenveel te blijven thuisladen. Een kwart van de EV-rijders met een aangepast en duurder energiecontract kiest ervoor om meer openbaar te gaan laden en minder thuis.

Aangezien de enquête is opengesteld tot en met mei 2022 zitten hier nog maar een beperkt aantal nieuwe en dure energiecontracten in. Als straks meer contracten duurder zijn geworden, gaat het om grotere aantallen, wat kan zorgen voor meer druk op de publieke laadpaal.

3.3 Laadgedrag algemeen
page 19

21% geeft aan een duurder stroomcontract te hebben [N=1290]

Van degenen die meer moeten betalen, blijft het grootste deel evenveel thuisladen. Een kwart van de EV-rijders met een aangepast en duurder energiecontract kiest ervoor om van privé laadpaal naar openbare laadpaal te gaan.

Aangezien de enquête is ingevuld tot en met mei 2022 zijn nog maar een beperkt aantal nieuwe energiecontracten meegenomen. Mogelijk gaan EV rijders vaker bij openbare laadpunten laden als de energieprijzen thuis relatief duurder worden ten opzichte van tarieven bij openbare laadpalen.

Is voor jou thuis laden duurder geworden dan laden bij een openbare laadpaal?

16%: Ja, maar ik blijf evenveel thuis laden
5%: Ja, en ik ga vaker publiek laden

79%: Nee
16 op 21 blijft voorlopig evenveel thuis laden dat is 3 op 4.

Veel leesplezier:
https://www.evrijders.nl/uploads/edi...rzoek-2022.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 13 september 2022 om 11:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden