Los bericht bekijken
Oud 13 september 2022, 15:16   #43471
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Het Noorden" komt alvast niet overeen met de Belgisch-Nederlandse staatsgrens. Nederland is niet hetzelfde als de Randstad.
Ik werk nu in de Randstad en het is grappig wel hoe die ene Brabander die er werkt dialect praat met me. Wat me ook opvalt. De cultuurschok is kleiner nu dan in dorpsere omgevingen in Nederland vergeleken met mijn periode in Antwerpen, ondanks dat alles er Hollands en noordelijker is. Omdat Rotterdam een grote havenstad is, denk ik. Rotterdam is ook op minder dan een uur afstand van België, genoeg blootstelling aan ons.

Of misschien ben ik Nederland gewoon onbewust meer gewend geworden. Nu moet ik zeggen dat ik me nooit echt ongemakkelijk of vervreemd voelde in Holland. Volgens mij straal ik dat uit, waardoor ik een gemakkelijkere ervaring met Hollanders meemaak. Ik stoor me aan hun 'andersheid' niet zo.

Veel zeuren over geld, maar niet van mij verwachten dat ik dat doe. Zo kan het ook. Een Hollandse troef is toch de directheid en hoe ze er hun 'zijn' minder definitief laten bepalen. Daarom verkies ik het als omgeving, ook al kom ik vaak genoeg terug in het Zuiden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 september 2022 om 15:29.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden