ADAC bevestigt het nieuws dat SKW stil ligt en maakt zich toch wat ongerust, de voorraden slinken.
BASF loopt wel nog op volle toeren.
https://www.adac.de/news/adblue-preis-gestiegen/
De prijs van Adblue zou in Duitsland minstens verdrievoudigd zijn, en nog geen einde in zicht.
Dat wordt alvast doorgerekend aan de consument. Transportkosten.
Want quasi alle zware dieselvoertuigen rijden ermee.
Bij autos vanaf euro 6.
ff ggl-vertalen:
Citaat:
AdBlue duurder door hoge gasprijzen
De hoge gasprijzen zijn verantwoordelijk voor het feit dat AdBlue in Duitsland zo aanzienlijk duurder is geworden en in sommige gevallen zelfs niet op voorraad is.
Omdat er gas nodig is voor de productie van ammoniak, de grondstof voor AdBlue, is bijvoorbeeld SKW-stikstoffabriek Piesteritz uit Wittenberg in Saksen-Anhalt voorlopig gestopt met de productie van het dieseladditief. Bij het bedrijf, dat in Duitsland ruim 40 procent van de AdBlue-behoefte levert, ligt de productie al twee weken stil en zijn de magazijnen leeg.
Een tweede grote leverancier van ureum is BASF in Ludwigshafen. Op verzoek van ADAC zei een woordvoerster echter: "De productie van AdBlue op de locatie in Ludwigshafen loopt momenteel zonder beperkingen."
Prijs is bijna verdrievoudigd sinds januari 2021
Desalniettemin is de Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) eV zeer bezorgd: we hebben ook aangesloten bedrijven waar de inkoopprijzen voor AdBlue al vervijfvoudigd tot zevenvoudig zijn gestegen.
AdBlue: welke auto's hebben het dieseladditief nodig?
Naast de logistieke sector hebben veel bestuurders van nieuwere dieselauto's (voornamelijk met de Euro 6-norm, een paar met de Euro 5-norm) te maken met het AdBlue-probleem, ongeveer 10 procent van alle voertuigen in Duitsland.
Wat kunnen dieselrijders doen?
- Voordat er daadwerkelijk een wijdverbreid tekort ontstaat en veel dieselrijders niet meer zonder AdBlue kunnen rijden, is de ADAC van mening dat de industrie moet zorgen voor een levering van AdBlue, zelfs als de gasprijzen hoog zijn.
- Getroffen personen die afhankelijk zijn van het ureumsupplement dienen de volgende tips van de ADAC-experts in acht te nemen:
• Kijk regelmatig op het cockpitdisplay of de boordcomputer hoe hoog de AdBlue-voorraad en de actieradius zijn. Chauffeurs krijgen 2000 kilometer van tevoren een waarschuwing dat de AdBlue-tank moet worden bijgevuld.
• Als AdBlue verkrijgbaar is bij benzinestations, vergelijk dan de prijzen voordat u koopt. Het assortiment varieert momenteel van rond de 1,50 tot 4 euro per liter. De prijs van autopompen lijkt veel goedkoper dan gevulde jerrycans.
• Vul indien mogelijk de AdBlue-tank zo veel mogelijk bij. Zo voorkom je een langere bottleneck deze winter.
• Hamsteraankopen zijn niet aan te raden vanwege de soms extreem hoge prijzen voor aanbiedingen in jerrycans, maar een kleine reserve in huis is zeker handig.
|