Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Over wie er precies achter deze aanslagen zit, en wat de precieze bedoeling ervan is, kunnen we alleen maar speculeren. De meest voor de hand liggende verklaring lijkt mij dat het gaat om "krachten" die Libanon willen destabiliseren. Dat zouden zowel interne bewegingen als externe actoren kunnen zijn. Ik ben geneigd Syrië en zijn aanhangers te verdenken, maar vooralsnog is daar geen bewijs van.
Meer fundamenteel geloof ik echter dat deze bomaanslagen maar epifenomenen zijn. Het echte probleem in Libanon is de jarenlange Syrische inmenging in het politieke leven, wat een echte democratisering en modernisering verhindert. Daarom moeten de Syrische strijdkrachten en veiligheidsdiensten daar weg. Het wegnemen van die factor zal onvermijdelijk voor instabiliteit zorgen, maar instabiliteit is onvermijdelijk bij een overgang naar een meer democratische (en op termijn stabielere) politieke structuur.
Wat Syrië zelf betreft kunnen we alleen maar hopen dat het Baath-regime daar snel ten val gebracht wordt.
|
Wat kom jij hier uit uw nek blazen?
Eerst ... kunnen we alleen maar speculeren ... Om dan ... vervolgens alle speculatie ter hand te nemen om uw kortzichtige waarheid te verkondigen ...
U komt met de minuut geloofwaardiger voor de dag.