Of "de geplaagde dieselrijder" vanaf euro 5 of vanaf ~ 2011
Na 2 maanden roetdeeltjeskeuring, max 1 miljoen per cm³ toegelaten, vallen er reeds ~8700 dieselwagens door de mand, of rode kaart. Melden de kranten. Dat zouden 6,1% van alle gekeurde dieselwagens geweest zijn.
Ook de roetfilter laten reinigen voor ca. € 310 helpt zelden, hoogstens afstel.
Maar ook die 1 miljoen roetdeeltjes is een compromis, men krijgt boven 250.000 deeltjes al een waarschuwing dat men 2 jaar tijd heeft zijn roetfilter te vervangen. Kosten vanaf € 1400 ofzo, spaar maar al.
Bij de diesels van voor 1.1.2013 of euronorm 5a werden zelfs 12,7% ervan afgekeurd.
Men zou 3 maanden tijd krijgen een nieuwe roetfilter te laten plaatsen, best onmiddellijk afspraak maken volgens de garagisten.
Voor alle cijfers citeer ik best een klaagkrant:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220914_95784832
Ruim 8.600 dieselwagens raken niet door roetfiltertest: “Filter gereinigd en toch afgekeurd”
Hasselt - Sinds de invoering van de nieuwe roetfiltertest op 1 juli werden ruim 8.600 dieselwagens afgekeurd. Dat is 6 procent van de gecontroleerde wagens. Nog eens ruim 4.000 auto’s kregen een waarschuwing. “Ik heb mijn roetfilter laten reinigen, maar nog is mijn auto afgekeurd”, zucht Hasselaar Peter Nulens.
Koen Snoekx Vandaag om 03:00
Sinds 1 juli moeten alle dieselwagens met euronorm 5 of 6 - dat zijn alle dieselwagens van 2011 of recenter - tijdens de autokeuring een nieuwe, meer verfijnde roetfiltertest ondergaan. Tijdens die test meet een deeltjesteller de uitstoot van fijnstof. Stoot de wagen meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uit, dan krijgt de eigenaar een rode kaart. De roetfilter moet dan gereinigd of vervangen worden. Aanvankelijk moest dat binnen de vijftien dagen gebeuren, maar die termijn is ondertussen opgetrokken naar drie maanden na kritiek vanuit de garagesector. Die had aangegeven dat de termijn van vijftien dagen te kort was om op grote schaal roetfilters te vervangen en te reinigen.
Stoot een dieselwagen tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstofdeeltjes uit, dan krijgt de eigenaar een groene kaart met een waarschuwing. De eigenaar heeft dan twee jaar de tijd om de roetfilter in orde te brengen. Met de verfijnde roetfiltertest wil de Vlaamse overheid roetfilterfraude tegengaan en grote vervuilers uit het verkeer halen.
Lees ook: Ford van Vicky vier keer afgekeurd door nieuwe roetfiltertest: “1.400 euro extra kosten”
6 procent krijgt rode kaart
In twee maanden tijd - van 1 juli tot 31 augustus - werden 141.914 dieselwagens met euronorm 5 of hoger onderworpen aan de nieuwe roetfiltertest. Van die gecontroleerde wagens werden er 8.673 afgekeurd - of 6,1 procent - omdat ze meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstootten. “We zien die afkeuringen vooral bij de oudere voertuigen met euronorm 5a, die dateren van vóór 1 januari 2013. In die categorie van wagens kreeg 12,7 procent een rode kaart”, zegt Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen, de organisatie van keuringscentra. “Een roetfilter kan stuk gaan en is net als andere voertuigonderdelen onderhevig aan slijtage. Het is dan ook niet abnormaal dat een roetfilter na tien jaar gereinigd of vervangen moet worden.”
Van de gecontroleerde wagens met euronorm 5b werd 8 procent afgekeurd, bij de wagens met euronorm 6 was dat 1,9 procent. Naast de 8.673 afgekeurde dieselwagens kregen nog eens 4.029 voertuigen (of 2,8 procent) een waarschuwing. De dieselwagens met euronorm 5 kregen iets vaker (4 procent) een waarschuwing dan de wagens met euronorm 6 (1,5 procent).
“Gereinigd maar afgekeurd”
Een van de afgekeurde dieselwagens is die van Hasselaar Peter Nulens. “Begin september ben ik met mijn Skoda, die pas acht jaar is geworden, naar de autokeuring in Diest geweest. Die wagen ziet er binnen en buiten zo goed als nieuw uit, maar toch werd hij afgekeurd omdat hij niet door de roetfiltertest raakte. Zo stootte mijn wagen meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uit”, vertelt Peter Nulens. “Daarop heb ik in de garage mijn roetfilter laten reinigen voor in totaal 313 euro. Ik ben opnieuw naar de autokeuring in Diest gegaan, maar opnieuw werd mijn wagen afgekeurd. Ondanks die reiniging stootte hij nog altijd meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes uit. Ik ga dus een nieuwe roetfilter moeten laten steken, wat mij minstens 1.300 euro zal kosten”, zucht Nulens. “Ik hoor dat heel wat mensen niet door de keuring geraken ook al hebben ze hun roetfilter laten reinigen. Dat is weggegooid geld. Maar geen enkele garage heeft een toestel om de nieuw roettest uit te voeren, waardoor je nooit op voorhand weet of je met een gereinigde roetfilter door de keuring zal geraken.”
|
Eigenlijk is die roetfiltertest ingevoerd om de fraudeurs eruit te halen, maar als je met een versleten roetfilter blijft rijden ben je dus ook ene. Dat merk je dan wel bij de keuring...
Een ouder artikel na 1 maand keuring, met wat andere context:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220901_95852495
‘Verfijnde’ roetfiltertest voor dieselwagens is “te streng” volgens bestuurders: 6 procent van gecontroleerde wagens afgekeurd
Dieselauto’s worden vanaf 1 juli op de technische controle onderworpen aan een nieuwe roetfiltertest. En die is strenger dan vroeger, want 4.343 van de 69.593 gecontroleerde diesels – of 6 procent – kregen in de eerste maand een rode kaart.
Thierry Goeman
Donderdag 1 september 2022 om 18:13
“De maatregel is er vooral op gericht om fraudeurs, mensen die bewust rondrijden met een defecte roetfilter of die bewust hun roetfilter verwijderen, eruit te halen bij de technische controle”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld).
Bij de roetfiltertest wordt een deeltjesteller (PN-teller) gebruikt bij dieselvoertuigen met euronorm 5 en hoger. Wanneer je voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijg je een rode kaart. De roetfilter is dan defect of weggehaald, en moet normaal binnen de 15 dagen hersteld of vervangen worden.
LEES OOK. Vanaf 1 juli nieuwe test op roetfilter bij autokeuring
Voertuigen die zich in de zone tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een waarschuwing (dat waren er 1.861 in juli). Als je voertuig minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijg je een groene kaart.
“Bij recente dieselmotoren (Euro 5 en 6) zijn de roetdeeltjes zo minuscuul klein dat ze niet meer gemeten konden worden met de klassieke roettest of ‘opaciteitsmeting’. Maar ook die kleine roetdeeltjes blijven zeker even gevaarlijk voor onze gezondheid en het milieu en klimaat. Vandaar de overschakeling naar de nieuwe meettechniek sinds 1 juli dit jaar”, zegt Sofie Vanhout van Goca Vlaanderen.
Meettolerantie
Een aantal chauffeurs klaagt er intussen over dat de test te streng en onbetrouwbaar zou zijn, omdat de waarden bij meerdere tests sterk kunnen afwijken. Zo signaleert een lezer ons dat er de eerste keer meer dan 2.000.000 fijnstofdeeltjes werden gemeten, onmiddellijk nadien 1.600.000 en de derde keer 1.200.000.
“Op elke meting met onze geijkte toestellen zit natuurlijk een meettolerantie, maar die is zeker niet zo groot als hier aangegeven. Het resultaat zal ook zeker niet blijven dalen, tenzij er in de tussentijd natuurlijk een ingreep – reiniging of vervanging – op de roetfilter gebeurt. Daarnaast worden de meetresultaten ook bepaald door de staat van de motor. Een goed werkende motor kent een stabiele verbranding en dus gelijkmatige uitstoot”, zegt Goca Vlaanderen.
Met andere woorden: als er meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes gemeten worden, mag je er zonder twijfel vanuit gaan dat de roetfilter niet meer naar behoren werkt.
Het zijn vooral iets oudere voertuigen met euronorm 5a die worden afgekeurd. Dit zijn auto’s die dateren van vóór 1 januari 2013.
Nog dit: het is intussen duidelijk dat de roetfilter spoelen na een afkeuring vaak niet volstaat om bij een herkeuring toch nog een groene kaart te krijgen. “Een roetfilter met een zekere ouderdom moet vaak vervangen worden om aan de huidige milieunormen te voldoen. Maar omdat garagehouders problemen ondervinden om aan nieuwe roetfilters te geraken, is de periode van 15 dagen die voorzien is om het voertuig in orde te stellen, tijdelijk verlengd tot 3 maanden”, zegt Vanhout.
|
Uiteraard zijn in menig buitenland de testen strenger dan hier, maar daar draait de constructeur ervoor op en niet de klant.
In USA bijvoorbeeld moet een wagen nu voor 150.000 miles of 241.000 km aan zijn uitstootnormen voldoen, gegarandeerd door de constructeur, dat is onlangs verhoogd met 30.000 miles.
Dan weet men direct waarom er maar zo weinig dieselpersonenwagens in de USA verkocht worden, en ook in andere landen is de dieselwagen totaal verwaarloosbaar, soms zelfs verboden onder een bepaald gewicht.