Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Bedankt voor je aandacht hiervoor.
De stelling was feitelijk dat met meer filosofisch geschoolde mensen op aarde "... de wereld er veel beter (zou) uitzien. Er zou meer medemenselijkheid, liefde en vrede zijn.
U gelooft dus dat deze stelling niet klopt, want "filosofie is zelfontplooiing." Het is dan op zichzelf gericht of zelfzuchtig. Ontplooiing is een zeer ruim begrip. In dit geval betekent het dat alles wat iemand kan worden al in beginsel in hem of haar besloten ligt, of als mogelijkheid of aanleg aanwezig is. Zo zien filosofen het leven niet. Een nieuw mens is een onbeschreven blad dat beschreven kan worden door opvoeding en opleiding en ervaring, binnen de perken van aanleg.
De onderste laag van de piramide van Maslow is het voorzien in de primaire behoeften van voedsel gezondheid en veiligheid. Wat dat met wifi van doen heeft is mij niet duidelijk. Of bedoel je dat mensen "die in de onderste laag verblijven" afhankelijk zijn van mensen die hoger zijn opgeklommen? Overigens denk ik niet dat Maslow de mens en zijn behoeften helemaal goed in beeld had.
De filosoof Socrates zei overigens "het enige dat ik weet is dat ik niets weet." En hij was de leermeester van Plato ... Merkwaardig is dat Plato meende te weten hoe een republiek zou moeten functioneren en wat gerechtigheid is.
|
Het is dan op zichzelf gericht of zelfzuchtig. ... Helemaal niet !!!
En dat van die wifi, dat die behoefte aan wifi vervuld zou moeten zijn, nog voor eten en drinken ..... dat is een graptje hé Pol !!!
|