Los bericht bekijken
Oud 27 september 2022, 07:00   #57
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
USA heeft het voordeel dat er nog te kiezen valt.
Het USA van Biden ten opzichte van dat van Trump, daar lijkt me toch wel wat verschil tussen.
Die keuzemogelijkheid hebben de Russen om te beginnen al niet.
Wil USA ons en Rusland (en eigenlijk heel de wereld) domineren? Waarschijnlijk wel.
Tot nu toe op een vriendelijker manier dan deze die de Russen momenteel hanteren lijkt me (gradaties ik heb er een draad aan gewijd --- https://forum.politics.be/showthread.php?t=265811).
Tot nu toe doet USA het bij ons voornamelijk via economische middelen, al schuwen ze zeker ook het militaire niet als ze denken dat hun belangen echt te hard in het gedrang komen.

Maar er zijn toch wel verschillen tussen USA en Rusland voor wie het zien wil (gradaties).
Als er dan toch moet gedomineerd worden, dan heb ik persoonlijk liever de dominantie van de USA die we al sinds het einde van WOII ondergaan dan de dominantie van een Russische beer (zoals die momenteel tekeer gaat).

Natuurlijk is het beter als er helemaal geen dominantie is, van niemand.
Als we in staat zijn om zelf (het volk) akkoorden te sluiten, onszelf te regeren.
Als we de leiders kunnen bedanken voor bewezen diensten.

Maar als we die weg willen gaan dienen we dat voorzichtig te doen.
Revolutie hier (westen) brengt waarschijnlijk enkel nieuwe leiders voort die mogelijks nog slechter zijn dan de huidige.
In landen als N Korea, Rusland, ... is het te overwegen, veel slechter kan immers niet.
Maar hier zal niemand je beletten om te sleutelen aan het systeem, toch mooi
Als we als burgers een initiatief kunnen ontwikkelen waarin we bewijzen democratischer te zijn dan diegenen die in woorden democratie als hoogste goed beschouwen, kunnen ze er niks op tegen hebben dat we dat betere democratische systeem geleidelijk ingang doen vinden (als ze menen wat ze zeggen).
We moeten als burgers dan wel bewijzen dat we tot zulks in staat zijn natuurlijk.
Als het hoogst haalbare wat toogpraat verkopen blijkt dan kan je onze bestuurders eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze ons burgers niet altijd even ernstig nemen.
Dus is het aan ons om te bewijzen dat we het kunnen.
Kunnen we ook eens 'Yes we can' zeggen
Daar kan ik me in vinden. Je hebt enkel wat "politiekers" zeg maar volksvertegenwoordigers pure sang nodig om zaken van algemeen belang te behartigen.