Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Ik ben alvast een voorstander van bindende referenda op volksinitiatief. Het is overigens één van de pijlers van het Vivantprogramma. En eigenlijk is het zelfs de allerbelangrijkste pijler, want enkel door directe democratie kan echte vrijheid bereikt worden.
|
Ik ben zeer sterk geneigd met je akkoord te gaan als het werkelijk gaat om een referendum op 'volksinitiatief', en niet om van bovenaf opgelegde referenda om bepaalde maatregelen (bijvoorbeeld vanuit de EU) te legitimeren.
Het referendum over de Europese Grondwet dreigt er NIET te komen zolang men niet zeker is dat de mensen weer eens met een duidelijke meerderheid schaapachtig 'ja' gaan stemmen.
Directe democratie houdt voor mij ook in dat men afstapt van het ondemocratische idee dat een parlementaire vertegenwoordiging tevens een vertegenwoordiging van het volk betekent. Bij een bezoekje aan het parlement merk je al snel dat de meerderheid van de bevolking daar in het geheel niet vertegenwoordigd wordt.
In België is het helaas niet mogelijk nog iets te veranderen d.m.v. verkiezingen, aangezien dezelfde machthebbers steeds in het zadel blijven, desnoods door het sluiten van coalities om andere partijen uit te sluiten. Veel mensen vinden het terecht dat dit nu gebeurt met een gevaarlijke, extreem-rechtse partij, maar vergeten dat het ook met een andere partij, die werkelijk de arbeidersklasse vertegenwoordigt, zou kunnen gebeuren in de toekomst.
Daar komt dan nog bij dat een partij die in het verdomhoekje wordt gedrumd, alleen maar meer sympathie wint van de bevolking, vooral als er veel publiciteit rond wordt gemaakt. Negatieve reclame is ook reclame, en dat wordt bewezen doordat het Vlaams Blok/Belang alleen maar meer stemmen haalt i.p.v. minder.