Los bericht bekijken
Oud 28 september 2022, 09:06   #256
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
...
En net zoals je niemand kunt/mag verbieden om engels te praten gaat dat ook niet voor frans.
...
Verbieden? Daar gaat het niet zo om eigenlijk.
Sociaal verplichten, dat is al andere koek.

De taalstrijd is ontstaan uit de verplichting die sociaal opgelegd werd aan Vlamingen om een beetje vooruit te kunnen komen in het leven.

Het allerleukste vind ik wel dat het nu onmogelijk is geworden om (jonger dan 50 of 60) Vlamingen te verplichten om Frans te spreken.
Ze kunnen het niet meer, die jongere Vlamingen. Er komt niet één zin meer uit zonder hakkelen of blokkeren.

Ik vond het Frans van Maggie De Block al "eigenaardig", niet in het minst omdat ze toch dicht bij de taalgrens woont ... bla bla ...

Jonge politici van alle partijen die politiek doorgroeien op opgroeien in het Vlaams parlement ... zie je ze zich al ontplooien voor het federale, bijvoorbeeld in regeringsonderhandelingen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden