Kom nu Knuppel, niet zo pessimistisch!
Mensen zullen uit zichzelf gaan werken, al was het maar om iets om handen te hebben. Heel veel mensen gaan nu echter louter en alleen om het geld gaan werken, wat tot wrevel leidt - en ongemotiveerde werkkrachten.
Uit onderzoek blijkt trouwens dat mensen die Win for Life wonnen, meestal blijven werken. Ze consumeren gewoon méér.
Het idee dat we het basisinkomen laag moeten houden, om mensen te dwingen te gaan werken, vind ik trouwens ook behoorlijk creepy. Maar wees gerust, het basisinkomen zal niet voor een ineenstorting van de economie zorgen.
Overigens zijn het niet de werkwilligen die de niet-werkwilligen een basisinkomen verschaffen. Het zijn de consumenten (niet-werkenden én werkenden) die dat doen.
Wat betreft de leerbon: ergens op dit forum, verscholen in een uithoek, staat een artikel van Jos Verhulst met de titel "aangeleerde hulpeloosheid". Het is een pareltje, écht een aanrader. Het heeft niet zozeer met de leerbon zelf te maken, maar het idee dat mensen zelf niet verstandig kunnen omspringen met hun centen doet me eraan denken.
Ik denk overigens dat mensen zorgvuldiger omspringen met hun centen dan de staat.