Los bericht bekijken
Oud 28 september 2022, 11:06   #100
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
met anekdotes ben ik niet veel...

Ik ben gewoon benieuwd of ik deze winter nog beschermd ben door een vrij recente (mei) besmetting of dat een booster toch nog wat extra bescherming biedt tegen besmetting en/of (ernstige) ziekte
kijk, een omikron-covid infectie genereert de eerste symptomen rond 3 dagen na de blootstelling. Het eigen lichaam heeft een vijftal dagen nodig om antilichamen massaal beginnen te produceren na eenzelfde blootstelling. Daar zit dus al 2 dagen tussen voor het immuunsysteem begint te werken. Het vaccin kan dus geen extra bescherming bieden tegen besmetting, tenzij in de acute fase na de booster (hoewel, dat cell artikel dat ik gisteren gepost heb toont aan dat een booster na een besmetting de eerste maanden zinloos is). Ziek wordt ge toch.
Hoe ziek, dat hangt van een aantal factoren af (ja, ook vermoeidheid bvb). Als ge in mei al weinig last had van de ziekte, waarom zou ge dan nu een bijkomende booster nemen tegen een variant die u al besmet heeft, en wiens natuurlijke boostercapaciteiten ruimschoots genoeg is om het risico op ernstige ziekte/hospitalisatie (dat al zowiezo heel klein is met omikron) nog een ietsiepietsie lager te krijgen?

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 28 september 2022 om 11:08.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden