Los bericht bekijken
Oud 27 maart 2005, 21:14   #1
de mestkever
Partijlid

de mestkever's schermafbeelding

Standaard Interview met Filip Dewinter.

Hieronder het interview dat ik enkele weken terug heb gemaakt met Filip Dewinter.

Citaat:

Matthias: 2004 was voor het Vlaams Belang zowel een glorierijk jaar als een jaar van politieke verbanning. Hoe kijkt U terug op het jaar 2004 met deze twee gebeurtenissen in het achterhoofd?

Filip: 2004 was een jaar van gemengde gevoelens, enerzijds was er die veroordeling en anderzijds de doorbraak van de nieuwe partij. Al bij al hebben wij van een nood een deugd kunnen maken.

Matthias: Hoe voelde U zich na de veroordeling van het Vlaams Blok?

Filip: Ja, dat was helemaal niet aangenaam. Zoiets moet de kiezer natuurlijk in het stemhokje bepalen, en moet zeker niet door een rechtbank bepaald worden. Maar in juni vorig jaar kwam het antwoord op deze veroordeling (na de uitspraak op 14 maart op het hof van Beroep, Gent, nvdr.). Zoiets schokt mij natuurlijk, maar we moeten verder en we laten de moed niet zakken door deze veroordeling.

Matthias: De kans is groot dat het Vlaams Belang na de verkiezingen van 2006 in een gemeentebeleid mag stappen. Het cordon zal dus in verscheidene gemeenten vallen. Mag het Vlaams Belang de hand grijpen wanneer blijkt dat de beleidspartijen het Vlaams Belang mee in een wanbeleid willen laten sleuren opdat zij dan zouden kunnen aantonen dat het beleid van het Vlaams Belang niet effectief zou zijn?

Filip: Wel, als wij de pretentie hebben te zeggen dat wij het beter zullen doen, dan moeten we het ook beter doen. Het is aan het Vlaams Belang om een verwezenlijkt wanbeleid recht te zetten, maar U moet weten, Rome is niet op één dag gebouwd, dus kan er ook niet meteen effectief resultaat verwacht worden.

Matthias: Wat zijn dan de ambities of de prioriteiten indien het Vlaams Belang het gemeentebeleid zou mogen voeren?

Filip: Wel onze ambities zijn ambities zoals dat hoort in een gemeenteraad. De normale taken zullen worden opgenomen. Als het Vlaams Belang het bewind mag voeren in de gemeentepolitiek moeten de kerntaken van een beleid goed uitgevoerd worden. Deze bestaan uit drie elementen die essentieel zijn voor ons beleid:
Ten eerste het openbaar domein in orde brengen, ten tweede de veiligheid voor de burger kunnen garanderen, en ten derde de functies van het openbaar nut vervullen.
Wat dit laatste betreft: Volgens het systeem zoals het nu is werkt het niet. Wij moeten er op toezien dat alles zorgvuldig, proper en net verloopt. Wij moeten voor dat laatste zorgen dat bijvoorbeeld de huisvuilophaling loopt zoals het hoort.

Matthias: En in een regering?

Filip: In een regering is dat natuurlijk iets geheel anders. In de gemeentepolitiek zijn het lokale kerntaken die moeten behandeld worden, in de regering zijn dat de landelijke taken.
Het Vlaams Belang zou punten aanpakken en uitvoeren die belangrijk zijn op Vlaams niveau. Dit zijn natuurlijk andere prioriteiten of andere ambities dan gemeentepolitiek, denk maar aan de splitsing van de sociale zekerheid of de aanpak van de criminaliteit, die hoe langer hoe meer noodzakelijk lijkt.

Matthias: Onlangs zei U dat moslima’s die een hoofddoek dragen een terugkeercontract tekenen indien zij hun hoofddoek niet zouden afdoen. Maar recentelijk zei Frank Vanhecke (Voorzitter Vlaams Belang, nvdr) nog in de Tijd dat moslima’s niet verplicht kunnen worden hun hoofddoek af te doen. Is dit dan geen contradictie van de partij?

Filip: Neen. Voor de partij geldt nog steeds dat wie een hoofddoek draagt laat zien dat hij weigert zich te integreren in de maatschappij. De hoofddoek wordt meer gezien als een teken van onderdrukking, als een teken van discriminatie in de islam dan een symbool van religieuze overtuiging. Maar moslima’s kunnen een hoofddoek dragen in het geval dat die zich in een privé-situatie bevinden, of op straat of in een moskee. Maar het Vlaams Belang zegt dat een hoofddoek niet kan in het onderwijs, of in overheidsinstellingen en dergelijke meer. Wie dan weigert zijn – in dit geval haar- hoofddoek niet af te doen kan geen inburgeringscontract tekenen. Bovendien moet men zich ook afvragen of de moslima in kwestie haar hoofddoek uit eigen beweging draagt. Wordt de moslima niet onderdrukt door haar godsdienst of door haar familie? Hoe is de relatie met de echtgenoot? Is zij onderdanig of niet? Als daaruit blijkt dat de hoofddoek wordt gedragen uit verplichting in plaats van uit eigen beweging kan er ook geen inburgeringscontract getekend worden.

Matthias: De hetze rond de dreigbrieven aan het adres van de bedrijfsleider van Remmery doet de ene ervan overtuigen dat de dader zich in hetzij extreem-rechtse hetzij in/rond kringen van het Vlaams Belang bevindt. De andere denkt dan weer dat dit het werk is van een linkse provocateur. Gelooft U in complottheorieën?

Filip: Wel, eerst en vooral hoop ik dat deze zaak zo snel mogelijk opgelost
wordt. Deze zaak speelt trouwens ook helemaal niet in het voordeel van het
Vlaams Belang. Het is jammer, maar het debat kan daardoor niet ontweken worden. Debatteren over de hoofddoek kan niet zonder een aanzet.
Wat men zich moet afvragen is wie er beter wordt van de misdaad. Het Vlaams Belang wordt er allezinds niet beter van. Ik heb bij heel deze zaak mijn eigen bedenkingen. Wat ik hekel aan deze zaak is de politieke recuperatie, de multicul die erdoor wordt gepromoot en de hoofddoek die meer als een verzetssymbool wordt gezien dan als een religieus of cultureel symbool.

Matthias: Wat was voor U de meest kwetsende of de meest tergende gebeurtenis die U heeft moeten incasseren tijdens Uw politieke carrière?

Filip: Dat is toch wel die veroordeling wegens zogenaamd ‘racisme’ geweest. Dat was voor mij een morele klap. Ik werd gestigmatiseerd als crimineel terwijl ik enkel mijn (en die van de partij) mening – en ook die van inmiddels één miljoen Vlamingen- heb verkondigd en natuurlijk omdat ik geen crimineel ben.

Matthias: Niettegenstaande dat U één van de populairste politici van Vlaanderen bent, wordt U ook veel bedreigd. Hoe gaat U daarmee om?

Filip: Dat doe je door de zaken te re-la-ti-ve-ren. Je mag geen blijk geven aan de daders dat zij in hun opzet zijn geslaagd. Het mag zeker geen evidentie worden en nog veel minder intimidatie. Je moet er ook weinig media-aandacht aan besteden.

Matthias: Ik stuitte vandaag nog op dit bericht, dat U gisteren tijdens een studentendebat fysiek zou bedreigd geweest zijn door allochtone criminelen. Kan U dit bevestigen, want het bericht is onofficiëel.

.... document van politicsinfo.net wordt getoond...

Filip: Ja, dat klopt. Dat gebeurde gisteren wanneer ik werd uitgenodigd voor een debat. Er stond daar een groepje van – ik denk- dertig �* veertig allochtonen die mij trachtten te intimideren. Maar alles werd op de spits gedreven en uiteindelijk kreeg ik politiebescherming.

Matthias: Wanneer kreeg U Uw eerste bedreiging? En hoe ging U daar toen mee om?

Filip: Dat is heel lang geleden, zo lang dat ik me het zelfs niet meer herinner. Ja, dan schrik je wel even natuurlijk, maar je moet niet gaan overacten. Het hoort er nu eenmaal bij, en zelf moet ik nu al een farde vol met doodsbedreigingen hebben gekregen. Het belangrijkste is dat je je niet mag laten intimideren, want dat is het effectieve doel van de dader.

Matthias: Wat doet U naast Uw werk (de politiek) nog in Uw vrije tijd? Heeft U nog veel tijd daarvoor?

Filip: Politiek is geen werk voor mij, het is een hobby en een passie. Ik ben er sinds mijn jeugd mee bezig, en is het mijn belangrijkste bezigheid, zowel hier op kantoor, als thuis, als overal in feite. Het is een full-time job. Het is niet zo dat ik hier mijn uren zit te kloppen, integendeel. En tijd voor ontspanning is er natuurlijk ook, alhoewel ik niet graag termen zoals ‘werk’ en ‘ontspanning’ in de mond neem. Politiek is mijn passie.

Matthias: Last but not least. Op school merk ik dat vele klasgenoten en leeftijdsgenoten met de waanidee zitten dat het Vlaams Belang een racistische en fascistische partij is. Vooral door leerkrachten geschiedenis wordt het Vlaams Belang vergeleken met de periode rond de jaren ’30 en ’40. Zou U deze malafide stelling kunnen weerleggen of zou U kunnen verklaren waarom tegenstanders dit steeds als... tja... argument gebruiken?

Filip: Men gebruikt het tegen ons wegens een gebrek aan argumenten. Het is makkelijk om ons te verwijten van racist, fascist, neo-nazi, ... dan in te gaan op hetgeen wij inhoudelijk te vertellen hebben. Het houdt steek, en het valt niet makkelijk te weerleggen. Daarom gebruikt men dit dan als pseudo-argument. Gelukkig slikken en geloven de meeste mensen dat niet meer omdat het ook niet waar is.
Want het Vlaams Belang is een rechtse partij, en niet de partij van de erfgenamen van Mussolini, Hitler, Franco, ... Door dit pseudo-argument te gebruiken wil men natuurlijk van het politieke debat stappen en het zo ontwijken. Maar de mensen worden gelukkig niet afgeschrikt door deze leugens.

Matthias: Dat was het. Hartelijk dank om mij te woord te staan.
En dit bovenstaande heb ik hem gisteren via mail verzonden.

Vandaag kreeg ik al meteen antwoord:

Citaat:
RE: Interview Inbox

Zopas je interview gelezen. Proficiat, waren de 'professionele' journalisten
maar zo objectief...

Met Vlaams-nationale groeten,

Filip Dewinter
8)

Commentaar en dergelijke kan uiteraard hier geplaatst worden. Daarom open ik ook dit topic.
de mestkever is offline   Met citaat antwoorden