Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Taiwan is altijd een deel van china geweest, ook het Kwomintang bestuur dat taiwan tot de jaren '90 bestuurde beschouwde Taiwan als een deel van China.
Maar de "herovering van taiwan" lijkt me niet zo verstandig, wat china wel kan doen is een gelijkaardige politiek toepassen als de vS doet tegen Cuba. Als de Amerikaanse, japanse en Europese bedrijven de keuze krijgen tussen China en Taiwan zal de keuze vlug gemaakt zijn.
|
Toch niet! In de zestiende eeuw is Taiwan door Chinezen gekoloniseerd. Eind negentiende eeuw is het aan Japan overgedragen, die het dan in handen hadden tot na de tweede wereldoorlog. Tussen '45 en '49 was Taiwan in Chinese handen, tot de communisten de macht grepen op het vasteland. Het eiland heeft zich nooit officieel afgescheurd van China maar beschouwt zichzelf wel als een onafhankelijke staat. Dat Taiwan altijd Chinees geweest is klopt dus niet.
Een herovering zie ik ook niet echt gebeuren. China weet heel goed dat een aanval op Taiwan oorlog met Amerika betekent. Taiwan op zijn beurt weet dat als ze zich onafhankelijk verklaren ze door China aangevallen worden. Volgens mij het meest waarschijnlijke is dat Taiwan uiteindelijk iets wordt zoals Hong Kong, een soort zelfstandige deelstaat.