Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik denk dat dat komt omdat er zo goed als niemand op deze wereld is, op een paar gevallen zoals jij na, die enige existentiele problemen hebben met het gegeven dat de seismiek op de maan anders is dan op aarde, en dat voor de meeste mensen, in de mate dat ze zich daar zelfs al voor zouden interesseren wat een bijzonder klein deel van de bevolking voorstelt, het idee dat maangeologen met die signalen een intern model van de maan hebben kunnen opstellen, voldoende bevredigend is als wetenswaardigheid.
|
Dat is een stroman he, ik zei niet dat ander seismisch gedrag niet kan, ik zei dat ik een factor 300 verschil met Aarde in bevingsduur raar vond, geen verklaring voor kon bedenken, en geen verklaring door anderen, voor vond.
Een beving in een brok materie in de ruimte, die tot 3 uur nagalmt. Waarmee ik bedoel, 3 uur later nog meetbaar is.
En, zoals bij die Saturn V derde trappen inslaande onder grote hoeken (verticaal dus instant kapot), dus geen crash zoals de landermodules onder lage hoek (die misschien sterk genoeg waren om kilometers verder te hotsen over de Maan); de sterkste bevingen aan het eind ipv aan het begin.
Hoe kan dat? Een inslaand object, dat is toch BOEM en uitdijen door energieverlies die de schokgolven oplopen? Om 100 keer (derde trappen) langer te duren dan op Aarde, zouden schokgolven op de Maan 300 keer minder energie moeten verliezen dan op Aarde. Zelfs de vierkantswortel van 300 is nog 3 keer de duur van de sterkste Aarde-bevingen, uiteraard van natuurlijke oorsprong - het plots wat geschokter verschuiven van enorme landmassa's aan erg lage snelheden, hier te vergelijken met een derde trap orde tientallen tonnen aan snelheden orde 1000 km/h. Dus wat elkaar compenserende factoren hier.
STEL eens dat je God bent, en een brok materie in de ruimte wil maken, waarop trillingen urenlang nagalmen. Dat lukte mensen niet met een kerkklok op Aarde, zijnde een dunne wand metaal met grote inhoud lucht, opgehangen via een kleine doorsnede.
Hoe zou je dat bekokstoven, als God, met alle beschikbare materie en energie? Zoals gezegd, het zou wel een perpetuum mobile moeten zijn - zodanig weinig wrijving dat de trillingen zo lang verder kunnen rond denderen.
En als toemaatje, kers op de taart, voor je Kring van Gelovigen, ook maken dat de grootste klap aan het eind komt, niet aan het begin.
Je druk dus op je knop, niet BOEM en ujtdijen, maar rommelen, een uur lang, steeds meer toenemend, tot Grand Finale BOOEM! met je Gelovigen neerzijgende in aanbidding.
Ik persifleer het hier wat, ik overdrijf, maar dat is toch wat die Apollo detector data, visueel toont op de grafieken ervan. Allez, althans de "bewerkte" data, de originele, voor bewerking, daar zou ik nog eens pogen moeten naar zoeken, naar wat ik las zat daar veel ruis op, dat ze zogezegd slaagden eruit te filteren, onze kei experts daar, allez, 40 jaar later.