Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur
Zelfs zover zijn we nog niet. Dat zou vragen om toch een soort van general AI, een programma dat op een zinnige manier met de complexiteit van de echte wereld kan interacteren en beslissingen kan maken in onverwachte situaties. Dit is een publiciteits stunt. Dat is mijn take dan toch. Wat ze waarschijnlijk hebben is een paar losse algoritmes die met machine learning gegroeid zijn. Ik zie ze human resources als voorbeeld noemen, ze zullen wel zo'n scriptje hebben dat alle eerder succesvol aangenomen CV's doorneemt en op basis daarvan besluit om alleen nog maar mensen met in hun geval typische namen voor Han-Chinese mannen aan te nemen, dat is tenslotte de meerderheid van de historische aanwervingen. Dan hebben ze er nog een of twee voor specifieke financiele beslissingen, en als je die algoritmes dan op dezelfde server draait kan je doen alsof het één AI is en die officieel CEO maken, en elke keer als je het niet met het algoritme eens bent gebruik je een "uitzondering" waardoor de AI weer heel even niet de baas is. Een fijne bijkomstigheid is dat als het bedrijf nu iets slechts doet, zoals de verschrikkelijke monetaire systemen waar Chinese games om bekend beginnen te staan, dat er geen menselijke schuldige hoeft te zijn, de CEO heeft tenslotte de verantwoordelijkheid genomen. Hopen dat ze een rechter krijgen die daar niet intrapt.
Ja, dit is allemaal complete speculatie, maar dat is al beter dan science fiction. Ook ik heb niet genoeg inside info om echt te fact checken.
|
Dit onderwerp is gedoemd om een discussie te worden over AI.
Gezien de maker, allicht ook met dat motief haha.
Er is hier al ergens een lange draad over dit, enige jaren terug, waar geponeerd werd dat AI "dingen" mensen tot slaven ging brengen. Zelfs overbodig maken. Ik heb dat daar toen ook zitten persifleren, onderandere via wat Google Translate uitspuwt aan zot lezende teksten, zot vooral omdat de "intelligentie" de context niet (juist) (her)kent van de te vertalen woorden, en dat daardoor zodanig vaak mist dat de vertaalde tekst instant herkenbaar wordt als Google Translate output.
Er was naar mijn herinnering toen een "nieuwe" versie van Google Translate, die dat beter (zou) kunnen, maar zo te zien, tot op heden is daar weinig blijk van te vinden. Ik kan zo wat problemen bedenken om de juiste context van elk woord in elke zin te achterhalen: dat vereist opzoekingswerk via de andere woorden en zinnen, en het geheel van al dat werk, kan tot teveel bandbreedte / resources / tijd gebruik leiden.
De efficientie van hersenen is vermoedelijk (ik moet het wel opzoeken) een orde hoger. Wat glucose aanmaken, uit chips bvb, wat machinerieen binnen cellen activeren, wat eiwitten / aminozuten / enzymen maken, wat signalen sturen, wat combineren en splitsen, en patat, de hand beweegt naar de volgende zak chips, of naar de soldeerbout of trekt aan het stuur, of doet de lippen bewegen om na een waarnemings denk en beslissingsproces een befehl te brullen naar de betaalde werknemers, waarbinnen hetzelfde gebeurt, maar met minder on, tot uiteindelijk geen enkel, en het doe het zelf is.
Een artificiele intelligentie als baas is als de domste van de lichting tot baas van het leger bombarderen. Een beetje als Himmler als directe militaire befehlvoerder. Die studeerde eerst hard geschiedenis, oude talen en godsdienst, daarna occultisme, spiritisme en neopaganisme, had een romantische fascinatie voor het boerenleven, vaardigde naast moordbefehlen ook een voortplantingsbefehl uit aan alle leden van de Staats Sicherheit, zo die zaken, die kun je perfect programmeren he. Militaire bevelen, zijn heel wat lastiger, een hele situatie van zaken buiten eigen controle, gecontroleerd door "natuur" en "vyand", beoordelen, en pogen te wijzigen naar je goesting.
Politieke wetenschappen gaat echter niet over natuur bruikbaar maken voor mens, maar om mens bruikbaar maken voor andere mens, een stap met enkel nut na die eerste, echte, economische, denkprocessen. Het laatste valt dus met het eerste, terwijl het eerste zelfs gemakkelijker wordt zonder het laatste, als een vijfde wiel haha.