Los bericht bekijken
Oud 11 oktober 2022, 09:35   #32083
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Duitsers (het Duitse volk dus) waren niet zo lang geleden ook onze vijanden, doordrongen van haat.
Wel, dat is de vraag dus. De Duitsers waren opgehitst door een situatie (het verdrag van Versailles) en een oorlogszuchtige aanvoerder (Hitler). Maar ik weet niet of de Duitsers FUNDAMENTEEL vijandig stonden ten aanzien van de rest van Europa. Ze waren gewoon meegesleept in een situatie en een oorlogszuchtige leider.

Nu is de vraag: is de Vladimir zo een beetje, de oorlogszuchtige leider die de Russen meesleept, of is er gewoon FUNDAMENTEEL een vijandigheid van Russen ten aanzien van Europeanen ? Ik begin het laatste te denken. Ik denk dat Poetin gewoon maar incarneert van wat de Russen EIGENLIJK altijd al dachten en wilden. Zoals dat ook destijds met de Soviets was. Ik denk zoals tomm dat als je Poetin weg doet, en zelfs mocht je ginder een "democratie" installeren, we iets zouden krijgen zoals bij de Arabische lente: NIET de uitkomst die we verwachten, maar een nieuwe Poetin, of nog erger, omdat dat de mindset is van de Russen in het algemeen.

Wij zijn bijzonder naief altijd dat wij denken dat andere volkeren zijn "zoals wij", en dat het volstaat om het volk aan het woord te laten en dat dat voor ons goed gaat aflopen. We dachten dat in de moslim landen, en zijn daar van nogal een kale reis thuis gekomen he. Die lusten ons rauw.

En wij moeten onder ogen durven zien dat volkeren die ons rauw lusten, systematisch onze vijanden zullen zijn, en dat niet afhangt van een of andere "leider". En vijanden, het spijt mij, maar die moeten in de pan gehakt worden als men kan he, want uiteindelijk loop je anders het risico dat als je zelf in een zwak moment zit, zij ONS in de pan zullen hakken.

Met de Duitsers was dat niet zo het geval. Duitsers willen van nature niet de Fransen of de Spanjaarden in de pan hakken. Over de Polen valt te discussieren

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 oktober 2022 om 09:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden