Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat
Grappig, de drones blijven soms uren rondcirkelen, smekend om ze neer te schieten want de munitie die dan verschoten wordt is vele malen duurder dan die drone. Zeker als het gesofistikeerde raketten of lazers zijn.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...s-Ukraine.html
|
Ik kan me niet voorstellen dat die drones gaan "rondhangen" ergens boven Oekraine.Dat is een functie die van nut kan zijn in niet-gecontesteerde luchtruimen (bvb grote woestijngebieden of boven zee ) waar gewacht kan worden op een bevoorradingskonvooi of een boot om even gedag te gaan zeggen...
In Oekraine,met een steeds maar uitbreidende luchtafweer van alle aard en alle techniciteit kan ik me wel voorstellen dat de actieradius van die drones eerder gebruik wordt om "maneuvers" te maken om bvb het doel te bereiken vanuit een geheel "onlogische" richting......waar luchtafweer niet op rekende...
Bij Mykolaev (een van de eerste steden die de geneugten van de Shahed leerde kennen) rijden nu teams rond op motorfietsen, achterop zit een schutter met een Manpad.....
Drones die doorheen de luchtafweer geraakt zijn kunnen dan in de voorsteden alsnog onderschept worden door zulke teams die met hun bike snel door de straten kunnen koersen voor een betere schietpositie.........
Als dat succesvol blijkt gaan we dat nog wel zien op YT-filmpjes...namelijk zulke teams die de drone in zijn laatste honderden meters proberen te treffen.Er zal dan nog schade zijn maar minder dan als de springlading aan boord correct detoneert in een gebouw....
We hebben in dit confict al vele aspecten van het "oorlogsvoeren met drones" en "oorlogsvoeren tegen drones" mogen aanschouwen....en het is nog NIET gedaan natuurlijk.