PS & Sp-a “ UBER, über alles
<<‘Ideologie mag dat niet verhinderen.’>>
Einde citaat
In Brussel weten zij beter.
Die taxi bedrijven en chauffeurs die in hun vak zoveel hebben geïnvesteerd
Met hun duurbetaalde licentie en sociale verplichtingen dachten, veilig te zijn.
Veilig om te kunnen zorgen voor hun families.
Hoeveel uren per dag of per week zij daarvoor moesten rijden speelde geen rol.
Er was een toekomst.
Toen kwam dat miljardenbedrijf uit Amerika.
Politici van alle oorden zoals deze van de Europese Unie die het taxivervoer te duur vonden.
Stonden daar onmiddellijk achter.
Pascal Smet van het Brusselse ook. (dossier RASPOUTINE)


Veel van die Belgische taximensen vonden dat hij in de verdediging van ‘UBER’ te partijdig was.
In het taxi milieu beweerde men zelf dat hij misschien wel op de loonlijst zou kunnen staan..
Ondertussen zijn er al veel van die taxichauffeurs vertwijfeld overgestapt naar dit soort bedrijf.
Meestal ongeschoolde die daar een kans in zagen.
Zij hebben kredieten afgesloten wat maakt dat in geval ‘UBER’ er zoals in andere landen niet zou komen zij op straat staan.
Er zit dus dankzij de bemoeienissen van Pascal Smet in iets waar hij in feiten niets te zoeken had een conflict aan te komen.
Tussen die twee dienstverleners.
Merkbaar is dat vandaag zelf het socialistische syndicaat zich in de strijd gooit.
Zij die normaliter hun inkomsten halen uit het uitbetalen van werkloosheid vergoedingen.
Of deze uitbetalingen morgen terug in handen komen van de Staat waar zij thuishoren een reden kan zijn voor ‘omscholing’ is ook een goede vraag?
Les syndicats se remplissent-ils les poches grâce ?* la distribution des allocations de chômage ?
En Belgique, les syndicats remplissent le rôle d'organisme de paiement (OP) aux côtés de la Capac. Depuis plusieurs années, tous assurent qu'il s'agit d'une activité ?* perte. Des propos remis en question par Georges-Louis Bouchez, le président du MR, qui "voudrait bien le vérifier". La Source a pu consulter les rapports de l'Onem sur la comptabilité des trois OP.
Aurélie DemesseJournaliste actualité environnementale et fact checking
•
•
•
Publié le 29-09-2022 ?* 10h45 - Mis ?* jour le 29-09-2022 ?* 11h02
https://www.lalibre.be/economie/empl...CX7GA4VSPUQPA/
Taxisector
Socialistische vakbond sluit ‘historisch’ akkoord met Uber
Ooit omschreef hij Uber als ‘de baarlijke duivel’, maar nu heeft de socialistische transportbond BTB een akkoord gesloten met de Amerikaanse taxidienst om de chauffeurs bij te staan. ‘Ideologie mag dat niet verhinderen.’
Korneel Delbeke
vrijdag 21 oktober 2022 om 3.25 uur
Laurent Slits (Uber) en Tom Peeters (BTB). ‘We moeten de situatie van chauffeurs verbeteren.’ Bart Dewaele
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221020_97841458
La FGTB signe un accord "historique" avec Uber
La FGTB-UBT, branche "transport" du syndicat socialiste, et la division belge d'Uber, géant américain de la mobilité, ont signé un accord afin d'instaurer un dialogue social, révèlent Le Soir, De Standaard, Het Nieuwsblad et la Gazet van Antwerpen vendredi.
Belga Agence
•
Publié le 21-10-2022 ?* 07h19
https://www.lalibre.be/economie/entr...IY3LQM2B7I44U/
Ze blijven ertegen, maar sluiten nu toch historisch akkoord: socialistische vakbond zal chauffeurs Uber bijstaan




© BART DEWAELE
Ooit omschreven ze Uber als “de baarlijke duivel”, maar nu heeft de socialistische transportbond BTB een akkoord gesloten met de Amerikaanse taxidienst om de chauffeurs bij te staan. “Ideologie mag dat niet verhinderen.”
korneel delbeke
Vandaag 21.10.22 om 04:17
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221021_91195100
La FGTB signe un accord «historique» avec Uber
La branche « transport » du syndicat et la plateforme s’engagent ?* instaurer le dialogue social. La FGTB-UBT représentera les chauffeurs et coursiers indépendants qui le souhaitent. Une première en Europe.
Article réservé aux abonnés Journaliste au service Economie
Par Amandine Cloot
Publié le 21/10/2022 ?* 06:00 Temps de lecture: 4 min
Ce vendredi, le téléphone risque de chauffer dans les centrales FGTB. La décision prise par sa branche « transport » – la FGTB-UBT/ABVV-BTB, encore nationale, avec environ 60.000 membres ?* son actif – ne plaira pas ?* tout le monde. Le représentant des taxis, des conducteurs de bus ou encore des chauffeurs routiers vient en effet de signer un accord avec la division belge d’Uber, le géant américain de la mobilité.
Cet article est réservé aux abonnés
https://www.lesoir.be/472468/article...ique-avec-uber
PS
Men kan zich dus vandaag in ‘politieke’ termen de vraag stellen, wie is er nu binnen?