Discussie: onderwijs
Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2005, 16:36   #8
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vera
Ik kan me hier voor een groot deel in vinden, hoewel ik thuisonderwijs op sociaal vlak (in onze maatschappij, waar dit dus in heel beperkte mate wordt gedaan, zodat onderling contact tussen thuisscholers eerder sporadisch is) zeker niet optimaal is.
Dat is juist. Men moet in het leven kiezen voor het best mogelijke; het beste is meestal niet mogelijk.

Citaat:
Toch roept het nog enkele vragen op.Waarom zou je dan toch toegeven aan de 'eindtermen' (door het uitbetalen van de leerbon te koppelen aan het afleggen van een examen)?Waarom toch toegeven aan het overdreven belang dat er in onze maatschappij wordt gehecht aan 'feitenkennis'?
Het gaat niet over eindtermen. Itt wat vaak wordt geloofd bestaan in Vlaanderen geen uniforme eindtermen. Steinerscholen hebben bv andere eindtermen. Het gaat idd wel om een toegeving. Ikzelf ben tegen de leerplicht die ik beschouw als ongeveer hetzelfde als een hypothetische 'ademplicht' of 'eetplicht'. Maar het is geloof ik wel een efficiënte toegeving om het debat scherp te stellen. Welke politicus uit het establishment zou dit aandurven:aan een gezin bv daadwerkelijk 35.000 € toekennen (de kost van een scholier die zes jaar middelbaar doet) naarmate de examens worden afgelegd? Natuurlijk durven ze dit niet aan, omdat hierdoor direct de inefficiëntie van hun onderwijsmonopolie aan het licht zou komen.