Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2022, 12:45   #123
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Och jong.
Brazilië heeft graag naft en gooien er ethanol in van hun suikerplantages.

Ze rijden zo goed als voor niks.
Och jong, je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.

Hieronder linkje van 21 jaar oud van "de diesellobby" in Brazilië die toen nog hoopvol was dieselpersonenwagens te kunnen slijten in Brazilië.

Helaas pindakaas, vandaag nog altijd verboden

Citaat:
https://www.wardsauto.com/news-analy...utlaws-diesels

Het is niet alleen hier, Brazilië verbiedt diesels

SAO PAULO

Brazilië is een belangrijke markt voor Europese autofabrikanten en is vooral belangrijk voor de volumeleiders Volkswagen AG en Fiat Auto SpA. Samen met nieuwkomers Renault SA en PSA Peugeot Citroën hadden ze in de eerste helft van het jaar een derde van de personenautomarkt in handen. De 14 autofabrikanten van Brazilië hebben vorig jaar samen 1,6 miljoen auto's verkocht. Europese merken zouden het nog beter kunnen doen als ze dieselmodellen zouden kunnen aanbieden

BARBARA McCLELLAN | 01 sep 2001

SAO PAULO — Brazilië is een belangrijke markt voor Europese autofabrikanten en is vooral belangrijk voor de volumeleiders Volkswagen AG en Fiat Auto SpA. Samen met nieuwkomers Renault SA en PSA Peugeot Citroën hadden ze in de eerste helft van het jaar een derde van de personenautomarkt in handen. De 14 autofabrikanten van Brazilië hebben vorig jaar samen 1,6 miljoen auto's verkocht.

Europese merken zouden het nog beter kunnen doen als ze dieselmodellen zouden kunnen aanbieden – die momenteel ongeveer 30% van de West-Europese automarkt uitmaken – maar dat kunnen ze niet. "Dieselauto's zijn niet toegestaan in Brazilië, alleen in Argentinië, waar ze een marktaandeel van 50% hebben (inclusief lichte bedrijfsvoertuigen), voornamelijk import", zegt Luiz R. Corrallo, diesel operations manager-Zuid-Amerika voor Delphi Diesel Systems do Brasil Ltda.

Delphi, wiens dieselbedrijf in Brazilië (onder voormalig LucasVarity) dateert uit 1956, maakt roterende pompen, injectoren en filters. Sinds de aankoop van 871 miljoen dollar vorig jaar van het in Europa gevestigde Lucas Diesel Systems van TRW Inc., heeft Delphi componenten toegevoegd voor een geavanceerd common-rail directe injectiesysteem, waaronder een hogedrukpomp en elektronische pompverstuiver.

De belangrijkste klanten zijn fabrikanten van landbouw- en lichte bedrijfsvoertuigen, met merken als Ford, Fiat, Peugeot, Volvo, John Deere, Mercedes-Benz, Cummins, New Holland, Ursus en Valtra. De agribusiness is groot in Brazilië, waar twee tot drie oogsten per jaar plaatsvinden. Delphi heeft een aandeel van 30% in de aftermarket in het tractorsegment, met Robert Bosch GmbH als grootste concurrent. Toch positioneert Delphi zich om hier dieselpersonenauto's te leveren en heeft goede hoop dat dit snel zal gebeuren.

Brazilië sloot dieselauto's in de jaren zeventig uit vanwege een energiecrisis nadat de regering had vastgesteld dat het niet zelfvoorzienend genoeg was in de olieproductie. Destijds werd 78% van de ruwe olie geïmporteerd, tegen 30% tot 40% vandaag. Omdat het land afhankelijk was van commercieel wegvervoer, werd een strategische beslissing genomen om niet alleen diesel voor commercieel gebruik toe te staan, maar ook om de accijnzen op diesel te verlagen.

"We hebben ruwe olie verbeterd, de invoer ervan verminderd, maar de regels gelden nog steeds", zegt de heer Corrallo. Inderdaad, Brazilianen blijven 30% belasting betalen op benzine. "Brazilië is het enige land ter wereld dat diesel bij wet verbiedt", klaagt Vicente A. Pimenta Jr., accountmanager bij Delphi Diesel. “De meeste landen stappen over op diesel omdat het efficiënter en betrouwbaarder is, energie bespaart en minder belastend is voor het milieu; het tegenovergestelde van percepties uit het verleden.”

De meesten hier zeggen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dieselauto's naar Brazilië komen, waarbij ze opmerken dat het verwaarlozen van diesel een aardoliebron verwaarloost. "We zitten niet te wachten tot er dingen gebeuren", zegt Pimenta. "We werken samen met VW, Porsche en Fiat om onze zorgen te definiëren, bewijsmateriaal te verzamelen en een open discussie te bevorderen."

In totaal stellen 10 OEM's en leveranciers hun pleidooi voor diesel voor aan de overheid. Er zijn factoren die voor en tegen hen werken: Brazilië moet in 2002 voldoen aan de Euro III-emissienormen en in 2007 aan Euro IV; het land krijgt volgend jaar te maken met nationale verkiezingen en een nieuwe president zal wellicht een luisterend oor bieden; dieselmodellen kunnen de economie helpen herstellen na een verlammende energiecrisis die momenteel de assemblagelijnen voor auto's tot stilstand brengt in een jaar dat beloofde records te vestigen.

Oscar de Paula Bernardes, een Braziliaanse industrieel en bestuurslid van Delphi Automotive Systems Corp., blijft een scepticus. "De regering keurt diesel voor auto's in Brazilië niet goed omdat het te veel belastingen op benzine krijgt", zegt hij. "En het zal de belasting op diesel niet verhogen omdat het het commerciële vervoer niet wil schaden."

Maar die bij Delphi's dieselbedrijf zijn optimistisch. Brazilië heeft de mogelijkheid om onderdelen voor dieselmotoren van wereldklasse te maken, met name common rail, en tegen lagere kosten.

"Commonrail was een droom in de jaren zestig", zegt dhr. Deak. "Nu hebben we een systeem." Het enige dat Delphi rest, is om de Braziliaanse autofabrikanten als dieselklanten te hebben.
En na 2012 :WHO verklaart dieseluitlaatgassen kankerverwekkend.
En na dieselgate 2015 waren de Brazilianen maar al te content dat ze niet in de dieselstront getrapt zijn.

Daarom deze link van 2015: https://theicct.org/brazil-is-not-re...r-diesel-cars/

En deze met de jaarlijkse vroegtijdige sterfgevallen door NOx van grote landen, in Brazilië verwaarloosbaar klein van personenwagens, in EU het allermeeste:
Kankerrisico dieseluitlaatgassen:
https://cancer-code-europe.iarc.fr/i...-dieselmotoren

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2022 om 12:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden