Wat van in het begin door niet weinig mensen - onder wie ook onderwijs-experts - gevreesd werd, blijkt dan toch uit te komen:
https://www.trouw.nl/buitenland/de-d...nden~b7cc8354/
fragmenten:
<<
Tijdens de pandemie hebben bijna alle kinderen te maken gehad met schoolsluitingen. De gevolgen zijn wereldwijd desastreus.
>>
<<
...
Het is de ‘ergste crisis in het onderwijs in een eeuw’, aldus de Wereldbank. Zeker 153 miljoen kinderen hebben tussen 2020 en 2022 meer dan de helft van de tijd geen fysiek onderwijs kunnen volgen door schoolsluitingen. Daarvan hebben meer dan 60 miljoen kinderen zelfs driekwart van die periode geen fysiek onderwijs gekregen.
Hoewel bijna alle scholen ter wereld op een gegeven moment de deuren sloten, zijn er grote verschillen in hoe lang kinderen thuis moesten zitten. Zo gingen in Europa en Centraal-Azië de scholen gemiddeld 30 weken dicht, in Afrika ten zuiden van de Sahara 32 weken en in Latijns-Amerika, de Caraïben en Zuid-Azië gemiddeld 75 weken of meer.
De mate waarin kinderen getroffen zijn door de sluitingen hangt niet alleen af van waar ze wonen, maar vooral ook van hun sociaaleconomische status, stellen onderzoekers. Uit bijna alle onderzoeken komt naar voren dat kinderen uit armere families harder geraakt zijn dan hun rijkere klasgenoten...
>>
<<
...
Ondertussen zegt driekwart van de landen ter wereld bezig te zijn met strategieën - zoals extra lange schooldagen - om de achterstand bij de kinderen die wel zijn teruggekeerd in te halen, blijkt uit een enquête van Unicef. Maar de vraag is of dat de schade die corona het onderwijs heeft berokkend kan terugdraaien. De Wereldbank schat dat de generatie die als scholier de pandemie meemaakte gezamenlijk 17 biljoen dollar - 14 procent van het wereldwijde bbp - aan toekomstig inkomen zal mislopen, vanwege het geleden onderwijsverlies...
>>
Maar dan is er nog Zweden:
https://www.trouw.nl/buitenland/in-z...rima~b84d377a/
<<
...
Nu hoeft het geen verrassing te zijn dat de geestelijke gesteldheid van Zweedse tieners betrekkelijk goed is. Zweden hád nou eenmaal een andere coronastrategie. Jongeren, of ze nu afstandsonderwijs kregen of niet, is nooit verteld zich koest te houden en thuis te blijven, behalve als ze daadwerkelijk ziek waren. Ze konden hun vrienden zien, naar de sportschool, het zwembad, de sauna, de bibliotheek en het café. Hoewel er beslist wat valt af te dingen op Zwedens pandemische uitzonderingsbeleid lijkt het voor jongeren toch vooral goed te hebben uitgepakt.
>>
Ik vraag mij af of en zo ja hoe de enthousiaste voorstanders van de 'lock down'-strategie op dit nieuws gaan reageren.
Ik vraag mij eveneens af of en zo ja hoe de getroffen bevolkingsgroep ooit gaat reageren.