Los bericht bekijken
Oud 1 november 2022, 19:42   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Straks is een euro 4 nog veel gezonder omdat die stofdeeltjes te groot zijn om door huid, organen en planten te dringen.
Amai.
Is 5 tot 20 nanometer klein genoeg van Euro 4?

Citaat:
https://www.mpg.de/forschung/russpar...tsschaedlicher
Um die Menge der Rußpartikel zu reduzieren, die Dieselmotoren von Personenwagen in die Atmosphäre blasen, verschärft die Europäische Union seit 1993 kontinuierlich die Abgasnormen für Partikel. Seit 2005 gilt die EuroIV-Norm, derzufolge ein Diesel-Pkw nur noch 50 Milligramm pro Kilowattstunde Rußpartikel freisetzen dürfen. Das erreichen die Automobilhersteller, indem sie die Verbrennungstechnik der Motoren verbessern. So entstehen immer weniger Rußpartikel, die zudem immer kleiner werden. Und das ist ein Teil des Problems.

Gesundheitsschädlicher sind die fünf bis 20 Nanometer großen Partikel nicht nur, weil sie tiefer in die Lunge eindringen, sondern auch weil ihre Oberfläche reaktiver ist und Zellmembranen daher leichter angreifen. (Environmental Science and Technology, 25. Januar 2008)

https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554
Een roetfilter houdt de kleinste nanogrote deeltjes (veel) kleiner dan 100 nanometer niet of amper tegen:

Citaat:
Zorgt een roetfilter er voor dat de deeltjes kleiner worden en het aantal deeltjes toeneemt?

Sommigen beweren dat door het gebruik van een roetfilter er een toename zou zijn van het aantal deeltjes die ook nog eens kleiner in afmeting zouden zijn in vergelijk tot ongefilterde uitstoot. Om dit na te gaan heeft het studiebureau TNO uit Nederland een onderzoek gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd door specialisten op het gebied van gezondheidsaspecten, deeltjesfilters en chemische analyses. De conclusies van het onderzoek waren:

- er is geen stijging aangetoond van reactieve organische en/of mutagene componenten, en een toename van mutaties in het bacterieel DNA is vrijwel uitgesloten

- er is geen stijging aangetoond van het totaal aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totaal aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (< 100 nm)

- er is geen stijging aangetoond van de NO2 emissie. De metingen wijzen juist op een afname.

https://omgeving.vlaanderen.be/veelg...0-a7946e0e73cb
Citaat:
Wat doet een roetfilter?

Een roetfilter bestaat uit een poreuze wand die de uitlaatgassen doorlaat, maar de roetdeeltjes tegenhoudt. Doordat de roetdeeltjes op de wand van het filter achterblijven, stoot een dieselauto met roetfilter minder schadelijke stoffen uit, waardoor de lucht minder verontreinigt. De filter zit in een metalen omhulsel en kan relatief eenvoudig in de uitlaat gemonteerd worden. Bij nieuwe diesels wordt de filter al in de fabriek in het voertuig gebouwd.
Er zijn twee soorten roetfilters: gesloten roetfilters en half-open roetfilters.
Gesloten roetfilters reduceren 90% of meer van de roetuitstoot en worden in nieuwe wagens ingebouwd en kunnen ook achteraf worden ingebouwd bij vrachtwagens.
Gesloten roetfilters kunnen NIET in bestaande wagens worden ingebouwd. Er kunnen wel half-open roetfilters worden ingebouwd die 30 tot 50% van de roetuitstoot verminderen.
Aangezien gesloten roetfilters veel effectiever zijn om de fijn stof uitstoot te verminderen, is het belangrijk om bij de aankoop van een nieuwe dieselwagen meteen een te kopen met roetfilter. Achteraf zal u immers geen gesloten roetfilter meer kunnen laten installeren.
Het gaat hier enkel om 90% van de massa aan roetdeeltjes, helemaal anders als het aantal.

Bron Telegraaf
Citaat:
'Roetfilters niet goed voor ultrafijnstof'

DEN HAAG - Roetfilters in auto's bestrijden onvoldoende de gevaren van ultrafijnstof en dat leidt tot gezondheidsrisico's. Dat is de voornaamste conclusie uit een onderzoek na metingen langs de N302 in Gelderland.

Uit het onderzoek komt naar voren dat door de filters het aantal grovere fijnstofdeeltjes wel afneemt, maar dat de hoeveelheid extra fijne stofdeeltjes in de lucht niet afneemt. Arnaud Kok van DGMR zegt dinsdag in de Volkskrant dat de vrees voor een te hoge concentratie gevaarlijke ultrafijne deeltjes gegrond is.

De Europese normen gaan uit van de totale hoeveelheid fijnstofdeeltjes, terwijl vooral de allerkleinste deeltjes gevaar opleveren. De roetfilters filteren die deeltjes niet uit de uitlaatgassen. Kok pleit ervoor de normen af te stemmen op de gezondheidsrisico's. Dat kan nu, omdat er beter kan worden gemeten. Na metingen langs de N302 volgen ook langs andere wegen metingen.

Milieudefensie vindt dat dit kabinet snel effectieve maatregelen moet nemen om de uitstoot van ultrafijnstof in het verkeer te verminderen. „Het hele luchtkwaliteitsbeleid moet op de schop, zeker nu er nieuwe meetapparatuur is”, laat de milieuorganisatie weten.
De massagrens aan roetdeeltjes (PM(assa)) is quasi onveranderd sinds 2009 (euronorm 5a), 4,5 milligram per km. Het aantal (PNumber) ook 600 miljard per km, sinds 2011 euronorm 5b.
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW /Diesel

Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2022 om 20:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden