Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky
Manmanman, het gekronkel om de Russen goed te praten. Degene die met tanks ergens binnen valt en bommenregens gooit is de schuldige voor de doden.
Dat je dat niet wil inzien doet al de rest van je betoog de duvel om. Want hier en daar heb je wel een punt. Maar je probeert de Russen zo te vergoeilijken dat de boodschap belachelijk wordt.
|
Luister, de Russen zijn niet zomaar binnengevallen. Heeft er iemand het programma gezien dat op canvas werd uitgezonden enkele dagen geleden? Over Macron die naar Kiev en Moskou reist, super interessant op meerdere niveaus. Natuurlijk blijft het westerse propaganda en worden bepaalde zaken bewust niet getoond, wat ze d'ailleurs ook op voorhand zeggen. (Franse propaganda is subtieler dan de Amerikaanse)
Toch merk je dat Poetin Macron verwijt dat het Westen niets doet om Kiev de Minsk akkoorden te doen aanvaarden. Macron draait als een volleerde hypocriet rond de pot, en Poetin heeft dit door en wordt boos. Het is duidelijk, als je de Russische mentaliteit wat kent, dat Poetin beleefd blijft tegen Macron maar dat duidelijk is dat ze van de westerse diplomatie niets meer verwachten, veel blabla, maar er gebeurt niets, Kiev wordt niet onder druk gezet om Minsk toe te passen. Zelfs al heeft de Oekraïense regering op dat moment al openlijk gezegd dat Minsk wat hen betreft in de prullenmand hoort, blijft Macron lippendienst bewijzen aan Minsk. De Fransen zijn geen idioten ze weten heel goed dat het regime in Kiev niet bereid is om Minsk (dat de Fransen mee ondertekend hebben) toe te passen. De Russen blijven beleefd maar trekken hun conclusies, ze zullen niet blijven "met hun kloten rammelen". "Vso" zoals men in het Russisch zegt, "dit volstaat" of "dit is alles". Dit wil zeggen dat er een verandering volgt.
Als ik op dat moment had geweten wat er allemaal achter gesloten deuren gezegd werd, had ik die Russische operatie in februari (in feite gewoon een escalatie van de bestaande oorlog) wel zien aankomen. Maar jammer genoeg heb ik geen informanten in het Kremlin, noch in Washington, noch in Downing street.