Een BEV verbruikt 3-4 maal minder energie dan een kankerbak. Snappie of nog altijd niet gesnapt?
Online-rekenaar van alle brandstoffen naar kWh (dus ICE versus BEV):
Citaat:
https://rechneronline.de/elektroauto/
Geef het overeenkomstige verbruik van één of twee voertuigen op, de andere waarden worden berekend.
Voorbeeld: een specifieke elektrische auto verbruikt 11,7 kWh/100 km, wat overeenkomt met 1,4 l premium benzine. Dezelfde auto verbruikt als benzinemotor 4,4 l/100km, wat op zijn beurt overeenkomt met 37 kWh. De benzinemotor heeft dus meer dan drie keer zoveel energie nodig voor een afstand. [fabrikant informatie]
De omrekening is gebaseerd op de calorische waarde van de brandstof. Dit is 8,4 kWh/l voor premiumbenzine, 9,8 kWh/l voor diesel, 13,0 kWh/kg voor aardgas en 6,9 kWh/l voor LPG. Dit zijn gemiddelde waarden die in werkelijkheid enigszins kunnen schommelen, aangezien de exacte samenstelling van de brandstof varieert.
Je zult merken dat de elektrische auto in vergelijking veel minder energie verbruikt dan auto's met een verbrandingsmotor. Een elektrische auto die overeenkomt met een benzinemotor met een verbruik van 5 l zou 42 kWh aan energie moeten verbruiken. Een overeenkomstige elektrische auto verbruikt slechts ongeveer 14 kWh. Hiervoor zijn verschillende redenen. Enerzijds is de elektrische aandrijving juist efficiënter. Bovendien heeft de verbrandingsmotor een veel lager rendement, veel van de energie die tijdens de verbranding in de auto wordt opgewekt, gaat verloren. Als de elektriciteit wordt opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, is het rendement van secundair belang, aangezien er niets wordt verbruikt om het op te wekken.
|
Is nu al de gewoonste zaak van de wereld dat slim laden in bepaalde landen, alle energieleveranciers zullen zich wel daarop moeten instellen.
Dit betreft natuurlijk
traag AC-laden mode 3 (3,7 - 7,3 - 11 - 22 kW), want de auto staat 96% niets te doen.
(mode 4 is DC-snelladen)
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...den/slim-laden
Slim opladen van je elektrische auto
3 manieren om je elektrische auto slim op te laden
Wie zich al verdiept heeft in elektrische auto’s en laadpalen, heeft de term ‘slim laden’ vast voorbij zien komen. Wat slim laden is en welke drie manieren er zijn om dit te doen, leggen we hier uit.
Een elektrische auto opladen vraagt veel stroom. Dat vergt wat van de stroomtoevoer en het weegt zwaar op je energierekening. Er zijn grofweg drie manieren om slim te laden met een elektrische auto. Die vullen elkaar mooi aan.
1. Dynamic Load Balancing
De eerste manier van slim opladen is Dynamic Load Balancing. Daarbij voorkomt een slimme laadpaal dat de stoppen er niet uitklappen als er te veel stroom wordt gevraagd. Draaien de vaatwasser en de wasmachine tegelijk, dan laadt de auto met minder vermogen. Zodra de was klaar is, kan de auto weer op volle toeren verder opladen.
2. Laden met lage uurtarieven
Een tweede slimme laadvorm is laden wanneer het stroomtarief het gunstigst is. Dan heb je een dynamisch energiecontract nodig. Zo’n energiecontract werkt met uurtarieven, niet met een normaal en daltarief. Het slimme van het opladen zit ‘m in het slim kiezen van laadmomenten. Per laadsessie kun je veel geld besparen. Bovendien laad je op die momenten met groenere stroom.
Je kunt natuurlijk zelf inpluggen als de stroom het goedkoopst is. Dat kun je ook automatisch regelen via de auto of de laadpaal. De laadpaal moet dan in verbinding staan met het internet. Je geeft in een app aan hoe laat je de auto nodig hebt en hoe vol de batterij dan moet zijn. Het laadpunt kiest de goedkope uurtarieven om slim te laden.
Datzelfde is mogelijk als je eigen zonnepanelen stroom opwekken. De kans bestaat ook dat je over een tijdje je energietarief van thuis mee kunt te nemen naar een openbare laadpaal. Interessant als je geen laadpaal thuis hebt.
Voorbeeld met de uurtarieven van vrijdag 11 maart 2022
• Het gemiddelde uurtarief was € 0,23.
• Het verschil tussen het hoogste en laagste uurtarief was € 0,43.
• Doe je een laadsessie van 44 kWh met 11 kW per uur, dan bespaar je € 9,86 tussen 12.00 en 16.00 uur.