Blijkbaar zijn bijna alle automerken present op "het koopsalon 2023".
Ik vermoed dat de BEV in het middelpunt zal staan, en natuurlijk ook de populaire benzinehybrides (niet-oplaadbaar).
Ik schat dat er deze keer minstens evenveel BEV-modellen als ICE gaan staan. (ook Chinese merken)
Citaat:
https://businessam.be/partners-gocar/229699/
Salon van Brussel 2023: D’Ieteren zegt ja
Terwijl het salon van Genève editie 2023 geannuleerd werd en verhuisde naar Qatar (een locatie waar de traditie kan voortgezet worden en veel rijken zal aantrekken), vindt het salon van Brussel gewoon plaats in de Heizelpaleizen van 13 tot 22 januari 2023.
Tot voor kort stond de terugkeer van het salon in zijn traditionele formule op het spel. Niet alleen door een mogelijke heropflakkering van de epidemie. Na een onderbreking van twee jaar dachten velen dat het salon van Brussel voorbij was en dat de fabrikanten zich voortaan tevreden zouden stellen om de auto één keer per jaar te vieren in hun eigen dealernetwerk.
Dit blijkt echter niet het geval, want D’Ieteren heeft zojuist zijn aanwezigheid in Brussel bevestigd, een verklaring die als symbool zeker kan tellen want de groep vertegenwoordigt heel wat merken en 20 procent van de jaarlijkse verkoop van nieuwe auto’s.
Alle merken aanwezig?
Volgens FEBIAC verzamelt de editie van 2023 bijna alle spelers op de markt, wat betekent dat andere grote groepen zoals Stellantis normaliter ook aanwezig zijn. We kunnen ons ook moeilijk een salon zonder bedrijfsvoertuigen voorstellen. Een paar merken twijfelen mogelijk nog, maar wellicht niet voor lang meer.
Het enthousiasme toont hoe belangrijk het salon van Brussel is voor de jaarverkoop: de salonperiode vertegenwoordigt 30 procent van het jaarlijkse verkoopvolume van nieuwe auto’s. Dat zegt voldoende.
Nog meer goed nieuws: de inschrijvingscijfers van augustus 2022 zijn voor het eerst sinds lang weer positief, met een kleine stijging van 7 procent. Dat is beter dan niets en deze stijging onderbreekt de daling die al veertien maanden aan de gang was. De tendens in de eerste acht maanden van het jaar blijft wel negatief, maar de terugkeer van het salon zou kunnen tonen hoeveel de Belg houdt van de auto.
Aandacht voor elektrische auto
De elektrische auto staat in de schijnwerpers tijdens het volgende autosalon van Brussel. Auto’s die op elektriciteit of andere, zuivere energiebronnen rijden, krijgen een belangrijke plaats. FEBIAC levert ook veel inspanningen om de consumenten correct te informeren tijdens het salon, zodat iedereen de (elektrische) auto kan vinden die bij hem of haar past.
Alle deelnemers van het salon, onder meer D’Ieteren, geven aan dat de volgende edities nog belangrijker zijn. We zitten namelijk volop in een overgangsperiode, zowel qua (elektrische) aandrijfvormen als technologie, denk maar aan de rijhulpsystemen.
|
Mercedes en Volvo zullen een van de weinige zijn die niet naar het Autosalon komen, ze verkiezen een "dealersalon" tijdens dezelfde periode, en ook op andere manieren:
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/m...ssel-2023.html
Dealerships
Mercedes erkent het belang van de Brussels Motor Show, want tijdens de periode van het Autosalon worden er een heleboel wagens verkocht. Maar in 2023 moeten potentiële Mercedes-kopers niet langer op de Heizel zijn, maar kunnen ze terecht bij de dealerships.
Mercedes gaat immers voor een luxueuzere aanpak op maat, wat beter zou lukken bij de concessiehouders dan op het Autosalon van Brussel. Verder wordt er vol ingezet op de digitale verkoopkanalen. Dat door chiptekorten veroorzaakte leveringsproblemen de aanvoer van nieuwe modellen momenteel doet stokken, zou geen rol gespeeld hebben in de beslissing om niet present te tekenen op de Brussels Motor Show.
De beslissing om het BMS links te laten liggen heeft geen implicaties voor andere events. Zo zal Mercedes begin oktober 2022 uitdrukkelijk aanwezig zijn tijdens de Zoute Grand Prix. En het wil evenmin zeggen dat de Duitse constructeur niet zal deelnemen aan het Autosalon van 2024.
|
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220930_96923230
Volvo haakt af. “Net als de voorbije jaren nodigt Volvo Car Belgium de consument uit om bij de Volvo retailers het gamma en de services in alle sereniteit - zonder file en/of parkeerproblemen - te ontdekken”, zegt woordvoerder René Aerts Jr. in een korte reactie.
|
Voor "het schoon volk" is er een gala-avond:
https://www.autogids.be/autonieuws/a...autosalon.html