Discussie: Wij zijn Germanen.
Los bericht bekijken
Oud 23 november 2022, 19:33   #143
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Men weet toch dat Germanen (oorspronkelijk) uit Noordwest-Europa afkomstig zijn, en dat bepaalde uiterlijke kenmerken (blond haar en blauwe ogen) kenmerkend zijn voor deze groep. Het is dan toch niet zo moeilijk om een "genetische signatuur" samen te stellen?
Dat is een nazi-idee en heeft niks met wetenschap te maken.
Ikzelf behoor tot de haplogroep (y-dna) R-u106/s21 dat typisch zou zijn voor Germaans afstamming. Nochtans heb ik de uiterlijke kenmerken die je eerder aan een Zuid-Europeaan doet denken. Donker haar, ogen en huidskleur.
Y-dna geeft trouwens alleen een aanduiding voor afstamming in mannelijke lijn. Als ge dat niet wist, ongeveer de helft van de bevolking is van het vrouwelijk geslacht. Hun afstamming kan je niet bepalen via y-dna.

In mannelijke lijn zou je mij dus van Germaanse afstamming kunnen beschouwen. Maar via vrouwelijke lijn (mijn voormoeders) weet ik dat ik van Waalse afkomst ben. Ben ik dan een Germaan zoals gij beweert?

Uw genetische signatuur is gelul uit een verleden dat we best niet meer herhalen. PS gij beweert dat linken niet ter zake doen. Ik verwijs naar studies. Gij verwijst naar de titel van een krantenartikel. Daarom vroeg ik naar de studie waar de journalist die titel haalde. Ik wacht nog op een antwoord. Want één zaak weet ik 100% zeker. De titel van een krantenartikel dekt meestal niet de inhoud van een studie.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden