Discussie: Wij zijn Germanen.
Los bericht bekijken
Oud 24 november 2022, 08:35   #153
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
....Uw genetische signatuur is gelul uit een verleden dat we best niet meer herhalen. PS gij beweert dat linken niet ter zake doen. Ik verwijs naar studies. Gij verwijst naar de titel van een krantenartikel. Daarom vroeg ik naar de studie waar de journalist die titel haalde. Ik wacht nog op een antwoord. Want één zaak weet ik 100% zeker. De titel van een krantenartikel dekt meestal niet de inhoud van een studie.
De studie zelf kan ik in alle eerlijkheid ook niet terugvinden. Is ook best al een tijd geleden. Wat ik wel heb gevonden is een reactie van Peter Stabel (professor geschiedenis, universiteit Antwerpen) op het onderzoek van Gerd Mertens in de Gazet van Antwerpen:

"Echt nieuw is de uitkomst niet," zegt Peter Stabel, professor geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen, in de Gazet van Antwerpen. "Uit archeologisch, taalkundig en historisch onderzoek wisten we al dat de bevolking van de late ijzertijd niet te omschrijven valt als Keltisch, wel als Keltisch-Germaans. Deze streken waren een grensgebied. Daarom waren de volkeren die hier leefden, een mix. 'Oude Belgen' zoals Eburonen, Menapiërs, Nerviërs en Morinen waren niet Keltisch, maar half Germaans, half Keltisch. En ze hadden nauwe contacten met de Germaanse stammen van aan de andere kant van de Rijn."

'Kelten' is de naam van een Indo-Europese bevolkingsgroep afkomstig uit Midden-Europa, vermoedelijk ten noorden van de Alpen. Vanaf ongeveer 750 v.Chr. begonnen zij zich in noordwestelijke richting te bewegen, tot zij omstreeks 400 v.Chr. het grootste deel van West-Europa bewoonden. Professor Stabel: "Die Keltische aanwezigheid is in twee fasen verdampt. Zij werden verslagen door de Romeinen en verdreven door de Germanen. De Kelten werden opgejaagd tot in de meest westelijke delen van Europa: Bretagne, Wales, Schotland, Ierland en Galicië. In de rest van Europa verdwenen hun taal en hun cultuur binnen een paar generaties en ontstond een Gallo-Romaanse mengcultuur."

"In de derde eeuw n.Chr. komt de Grote Europese Volksverhuizing op gang. De Germaanse stammen uit Midden-Europa verplaatsen zich naar het westen. Enerzijds worden ze in het oosten opgejaagd door steppevolkeren als de Hunnen, anderzijds emigreren ze vanwege economische redenen naar de rijke Romeinse gewesten. Zo verspreiden ze zich over Europa. Het ging om diverse volkeren: Saksen, Friezen, Juten, Angelen, Vandalen, Goten enzovoort. Zij hadden geen gemeenschappelijk Germaans identiteitsbesef. Tot de belangrijkste Germaanse volkeren behoorden de Franken, die in onze streken en het noorden van het latere Frankrijk hun kerngebied hadden. Vandaar ons gezamenlijk DNA-profiel. Die primitieve Germanen kwamen terecht in de beschaafde wereld van de Gallo-Romanen en pikten die cultuur snel op, inbegrepen het christelijk geloof."

"In het noorden van het huidige België vormden de Franken een meerderheid, maar in het zuiden een minderheid: daar waren er meer Gallo-Romanen. Door het feit dat zowel in het noorden als in het zuiden de minderheid in de loop der eeuwen de taal en de cultuur van de meerderheid overnam, ontstond er een grens tussen de Germanen in het noorden en de Romanen in het zuiden. Dat is de Belgische taalgrens."
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden