Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Hoe zit dat eigenlijk met het impact testen van het batterij compartiment van electrische auto's ?
Ik kan me voorstellen dat ze bij benzine, gas en waterstoftanks streng zijn, maar hoe zit dat met Electrische Vehicles ?
|
Daar doen ze identiek dezelfde testen, en raad eens de electrische zijn in de regel bij de allerveiligste, (batterijpack in centrale wagenbodem, E-motoren heel laag aan de wielas(sen).
De logische redenen liggen voor de hand (o.a. veel meer ruimte voor berekende kreukelzones, geen motor die in het interieur kan dringen). Kan men ook googlen.
Impact batterij is vooral bij de zijdelingse crashtesten (lateral impact) zijn
side mobile barrier en fare side impact, en ook tegen een massieve paal (side pole):
https://www.euroncap.com/en/vehicle-...r-side-impact/
Best Nederlands nemen:
https://www.euroncap.com/nl/veilighe...gend-obstakel/
Bron:
https://www.euroncap.com/nl
Hier een zeer korte demo van de side pole crash bij een electrische wagen Tesla model 3 (batterijpack in stijve wagenbodem) versus ICE (Volvo S60) beide toen 5 sterren:
https://www.youtube.com/watch?v=oGgoPOGgOcc
CRASH TEST Tesla Model 3 vs Volvo S60 side pole impact test
Een recente test van Tesla model Y, met pdf download van alle resultaten
https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+y/46618
https://cdn.euroncap.com/media/70574...-datasheet.pdf
Ook nog:
Specifications Safety Equipment [Videos] Rating Validity
Als je op het blokje video drukt krijg je een filmpje, of via YT :
https://www.youtube.com/watch?v=dKaN3f2zmCQ