vervolg, ... plofbakken stellen nog weinig voor op alle gebieden worden ze afgetroefd. En in 2035 wordt de nieuwe plofmarkt verboden, helaas pindakaas.
De angstfossiellobby:
https://www.auto55.be/nieuws/34469-e...che-beslissing
De bevolking zal dan alvast beter kunnen ademen (vb vandaag al => Oslo)
(en ik ben enkel de pianist die hier objectieve bronnen geeft)
Citaat:
spijt, tot ~ van wie het benijdt (uitdr.)
het is zo, ook al zal iedereen er niet content mee zijn
Van Dale 1995 (Belg.)
|
... de draad ging over Green NCAP!
(hun ademluchtvervuiling, energie-efficiëntie, hun broeikasgassen)
In 2022 koos Green NCAP voor een testbenadering in twee fasen. Auto's die goed hebben gepresteerd in de standaardtests van de eerste fase, komen in aanmerking voor aanvullende robuustheidstests in de tweede fase. Voertuigen die bij de aanvullende tests niet robuust genoeg zijn, verliezen een deel van hun score, maar hun beoordeling komt niet onder de drie sterren.
Deze testfilosofie stelt voertuigen met een hogere score in staat om de stabiliteit van hun prestaties onder moeilijkere omstandigheden te bewijzen en geeft de voorkeur aan modellen met goede en evenwichtige algemene prestaties.
Aangezien de tweefasenbenadering het aantal vereiste tests verminderde, werd het relatieve belang van sommige tests aangepast.
De drempelwaarden voor de uitstoot van verontreinigende stoffen zijn bijgewerkt en de lagere beoordelingsdrempel voor energieverbruik is verlaagd van 30 naar 20 kWh/100 km, om tegemoet te komen aan de betere prestaties van nieuwere voertuigen en de noodzaak van een hogere beoordelingsresolutie voor elektrische voertuigen op batterijen.
Terwijl de Clean Air Index, die de uitstoot van verontreinigende stoffen beoordeelt, en de Energy Efficiency Index, die het energieverbruik weergeeft, nog steeds worden beoordeeld op een 'Tank to Wheel'-basis, houdt de Greenhouse Gas Index nu rekening met de som van uitlaat- en stroomopwaartse emissies. De stroomopwaartse emissies zijn gerelateerd aan de processen die nodig zijn om de energie te leveren die door de voertuigen wordt gebruikt. Dergelijke processen zijn bijvoorbeeld de winning van ruwe olie en hulpbronnen, de bouw van raffinaderijen en energiecentrales voor hernieuwbare energie, de levering en het gebruik van hulpbronnen die nodig zijn voor hun werking, de toe-eigening van de noodzakelijke vul- en laadinfrastructuur, enz.
Het stroomopwaartse broeikasgas emissies worden bepaald door de methode van
Life Cycle Assessment (LCA) op basis van de gemiddelde waarden van de 27 Europese landen en het Verenigd Koninkrijk. Green NCAP noemt deze benadering van het beschouwen van lokale uitlaatgassen en stroomopwaartse broeikasgasemissies 'Well to Wheel+'.
Door de ingrijpende wijzigingen in het beoordelingssysteem van 2022 zijn de resultaten van de voertuigen slechts beperkt vergelijkbaar met die van voorgaande jaren.