Hey, we pleiten niet voor uitsluitend thuisonderwijs!
We pleiten voor een rechtvaardige verdeling van de staatssubsidies, en voor vrije keuze van onderwijs. Die vrije keuze staat geloof ik zelfs in onze grondwet. Alleen is het spijtig dat de staat dat met kindergeld, sociale en fiscale maatregelen een beetje verkloot heeft.
De leerbon compenseert dat. Het onderwijs zoals het is, is gebaseerd op particratische compromissen (vergelijk met de "schoolstrijd", die louter een partijpolitieke discussie was tussen de klerikalen en de antiklerikalen) en niet op wat het beste is voor het kind.
Door de leerbon krijgt dat systeem (dat wel degelijk een eenheidsworst is; er zijn eindtermen, er zijn verplichtingen inzake aantal practicums, structuur, aantal lesuren, ...) een beetje concurrentie van nieuwe, experimentele onderwijsvormen.
Ik hoor soms mensen klagen dat het onderwijs te snel evolueert. Dat komt omdat het juist niét evolueert... en de samenleving evolueert wél. De overheid (lees: de partijvoorzitters!) zijn simpelweg niet snel genoeg om het onderwijs af te stemmen op de samenleving. Overigens, een deftig filosofisch onderbouwde visie op de functie van onderwijs ontbreekt in ons land, het onderwijs moet de kinderen alleen maar kneden om mee te lopen met de hoop.
Ik bewonder zeker dat uw kinderen les geven aan moeilijkere leerlingen. U geeft zelf het voorbeeld van de concentratieschool. Het lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat die zeshonderd leerlingen �*llemaal echt beroepsonderwijs willen doen, en echt zeer graag en zeer gemotiveerd naar school gaan. Beroepsonderwijs is in zeer veel gevallen nog steeds de vuilbak van het systeem. Wie niet goed kan aarden in het huidige ASO, bv. wegens dyslexie, belandt in een beroepsrichting. Vindt u dat normaal? Ik alleszins niet.
De leerbon schept de mogelijkheid dat mensen zelf onderwijsinitiatieven opstarten.
Het is zeer vreemd om te zien, maar in de VS heeft bijna iedereen het volste vertrouwen in het privé-initiatief, en wantrouwt de overheid. Bij ons heeft iedereen een grondig wantrouwen in het individu, en vertrouwen we allemaal op een overheid. We wantrouwen elkaar zelfs zodanig, dat de meesten elkaar ongeschikt vinden om middels referenda de staat te besturen. Dat stemt tot nadenken.