Ik kwam het volgende tegen.
is voor energieleveranciers al geruime tijd een probleem. Ouderwetse energiemeters (met een draaiende schijf) kunnen namelijk geen blindstroom meten. Dat betekend simpelweg dat led lampen met een lage Power Factor niets meer kosten dan led lampen met een hoge Power Factor terwijl de lampen met een lage Power Factor wel meer stroom gebruiken dan in rekening wordt gebracht.
Bij nieuwe energiemeters (de slimme meter) is dit probleem voor energieleveranciers opgelost. Slimme meters meten ook de blindstroom en dat maakt het kiezen van een led lamp met een hoge Power Factor aanzienlijk interessanter. Bij dergelijke energiemeters betaalt u dus voor zowel het werkelijk vermogen als het schijnbaarvermogen!
Maar 6 watt is toch 6 watt?
Ja en nee. Een 6 watt led lamp met een Power Factor van 0.93 gebruikt bijvoorbeeld 7% meer stroom, totaal dus 6.42 watt. Maar als diezelfde led lamp een Power Factor van 0.6 heeft is het werkelijke verbruik 8.4 watt (40% meer). De leds in beide lampen gebruiken uiteindelijk 6 watt, de rest van het vermogen gaat verloren.
En bij LED heeft het de PF maar een kleine invloed maar ga maar na wat er aan toestellen ( wasmachine, ijskast, diepvriezer, electr kookvuur, stofzuiger, pompen enz...)in huis zijn waar de blinde stroom met de terugdraaide teller niet gerekend wordt maar met de ""slimme"" meter wel.
Dat betekent flink bijbetalen!
Laatst gewijzigd door Mambo : 26 november 2022 om 14:37.
|