Los bericht bekijken
Oud 27 november 2022, 11:53   #987
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Waarom we de maan best met rust laten.

Wel...de aarde en de maan bevinden zich in een delicaat evenwicht ten opzichte van elkaar. Materie van de aarde naar de maan brengen, verstoord dit evenwicht. De maan wordt steeds zwaarder en dat kan er toe leiden dat de maan op de aarde valt. Dat zou een ramp zijn kan ik me inbeelden. In die zin is het jammer dat Van Allen zijne riem niet strakker aangetrokken is waardoor enkel biologisch leven tegen gehouden wordt op straffe van kanker en zo, maar stenen, metaal en plastiek ongehinderd verder kunnen. Goddelijke imperfectie in actie of een straf in afwachting om menselijke hoogmoed om buiten de grenzen van de aardbol te willen treden af te straffen? Kijk maar wat Icarus overkwam. Als ge van zo hoog valt zijt ge dood he! En of het daarna nog welkom zijt in de hemel is nog maar de vraag.

Ge weet maar nooit.
Ik heb hier een aantal dingen op aan te merken:

1 Daar is de maan wel nogal zwaar voor. Met de lanceercapaciteiten die wij nu of in de overzienbare toekomst hebben ga je de massa van de maan niet significant veranderen. In die zin dat als je Mount Everest* uit de grond zou trekken en naar de maan zou lanceren dat je nog enkele honderdduizenden lanceringen van hetzelfde kaliber zou moeten doen voordat je het gewicht van de maan met een procent veranderd hebt. En Mount Everest is best zwaar.
2 het is niet de massa van de maan die bepaald of ze dichterbij komt, maar de snelheid. Nou ken ik de orbitale mechanica van maanlanceringen niet zo, maar je moet de massa dus op zo'n manier erheen slingeren dat je de zwaartekracht van de maan of de maan zelf gebruikt om je ladingen erheen te versnellen en/of ter plekke te laten afremmen (bijvoorbeeld door aan de "voorkant" te landen).
3 Als de maan afremt valt ze nog niet op de aarde, haar baan wordt kleiner, dus ze komt dichterbij en de zichtbare maancyclus wordt korter. We hebben nog best veel ruimte tot je het echt over een botsing gaat hebben, en dat weten we mede vanwege...:
4 De maan is over de afgelopen miljarden jaren juist versneld. Ik weet niet meer goed hoe het werkte, maar volgens mij was het iets met de getijdekrachten. De maan komt steeds verder weg te staan.
5 Als de maan toch zou neerstorten zou het er in ieder geval niet zo uitzien als in Moonfall.

De mens heeft zeker de mogelijkheid om zelfs hele grote natuurlijke systemen te verstoren. Maar specifiek over het op aarde storten van de maan door maanmissies zou ik me voorlopig weinig zorgen maken.

*=De gebruikte massa voor Mount Everest is een grove schatting uit een wiskunde opgave, laten we zeggen dat ik er een factor 10 vanaf kan zitten.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 27 november 2022 om 12:17.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden