Los bericht bekijken
Oud 28 november 2022, 13:19   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
als dat KAN voor kernenergie, dan KAN dat nog meer voor RE. We moeten het gewoon WILLEN.
Ik begrijp niet waar die logische link vandaan komt. Dat het kan voor kernenergie is gewoon historisch bewezen, daar is geen punt meer aan.

Of het kan voor RE is de vraag, maar mijn eenvoudige vaststelling is gewoon dat men dat nu al 20 jaar beweert, en het gewoon niet gedaan wordt ; nochtans is het niet aan de getoonde wil dat het zou ontbreken.

Als men uit kernenergie stapt in 2003, OM hernieuwbaar al zijn "kansen" te geven, dan wil dat toch zeggen dat de volledige politieke wil er is. Als dat na 20 jaar nog steeds niet gerealiseerd is, en als er NU op tafel nog steeds geen concreet plan ligt om dat binnen 10 jaar grotendeels eindelijk waar gemaakt te hebben, dan I call bluff.

Zoals ik al enkele keren herhaald heb: als iets doenbaar is, en er is een wil voor, dan doet men dat meestal op 10 - 15 jaar.

Voorbeelden genoeg:
- kernenergie in Frankrijk (en goed op weg in Belgie)
- het Delta plan
- de smartphone (iphone in 2007, kijk nu)
- het Apollo programma

Als er projecties zijn voor "binnen 30 jaar" dan zijn het altijd dromen die willen laten uitschijnen dat men het zou kunnen, en dus niks anders is dan een vorm van propaganda om meer middelen los te weken:

- kernfusie
- naar Mars gaan
- volledig hernieuwbaar gaan
...

Dat wil niet zeggen dat het bovenstaande zich soms niet uiteindelijk realiseert, maar op het ogenblik dat men zegt "binnen 30 jaar" is men eigenlijk aan het zeggen "we kunnen nu niet".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden