Frankrijk gaat bepaalde korte vluchtroutes verbieden om milieuredenen, gaan er nog landen durven volgen?
Het gaat voorlopig enkel om 3 vluchten die ook met de hogesnelheidstrein kunnen worden afgelegd in minder dan 2,5 uur. Maar het kunnen er meer worden. Men heeft geprobeerd 8 vluchtroutes te verbieden maar het is een compromis geworden, een voldoende frequentie van de hogesnelheidstrein was een extra parameter. De Europese Commissie keurde maar 3 verboden goed...
Soit, het is een druppel die meer kan worden.
Of ze ook privaatvluchten durven aan te pakken?
Citaat:
https://electrek.co/2022/12/05/franc...-haul-flights/
France starts banning short-haul flights, cracks down on private jets
Jennifer Mossalgue | Dec 5 2022
Frankrijk heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie om te beginnen met het aanpakken van ultravervuilende korteafstandsvluchten binnen het land, te beginnen met een verbod op drie populaire vluchten vanaf Paris-Orly Airport. Het land streeft er ook naar het gebruik van privéjets te beteugelen in een poging om zowel de CO2-uitstoot te verminderen als de sociale media-reactie op de superrijke jetset in stand te houden in een tijd van torenhoge inflatie en energiebezuinigingen.
De maatregel om commerciële korteafstandsvluchten binnen Frankrijk te verbieden, die voor het eerst werd voorgesteld in 2021, had de goedkeuring van de EC nodig na aanzienlijke tegenstand van de Unie van Franse luchthavens en de Europese tak van de Airports Council International. Terwijl het oorspronkelijke plan hoopte acht vluchten te verbieden, keurde de EC slechts drie vliegroutes goed die goede alternatieven bieden voor reizen per trein in minder dan 2,5 uur, met veel mogelijkheden voor rechtstreekse treinreizen gedurende de dag.Dat geldt ook voor reizen tussen Parijs-Orly en Bordeaux, Nantes en Lyon.
Er kunnen mogelijk nog drie routes aan de lijst worden toegevoegd – tussen Parijs Charles de Gaulle en Lyon en Rennes, en tussen Lyon en Marseille – maar deze werden niet goedgekeurd omdat reizigers die naar de luchthavens in Parijs en Lyon moeten, op de moment hoe dan ook, opties hebben om zeer vroege of zeer late treinen te nemen. Twee andere voorgestelde routes, van Parijs Charles de Gaulle naar Bordeaux en Nantes, werden uitgesloten van het plan omdat reizen per trein met hogesnelheidstreinen iets meer dan 2,5 uur duurt.
Het nieuwe verbod geldt voor drie jaar, waarna het opnieuw moet worden beoordeeld door de EC.
"Dit is een grote stap voorwaarts en ik ben er trots op dat Frankrijk een pionier is op dit gebied", zei de Franse minister van Transport Clément Beaune in een verklaring.
|
De electrische vliegtuigen komen eraan...