Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Poetin in zn speech zei dat niet met zoveel woorden. Hij zei dat Russen en Oekrainers oorspronkelijk hetzelfde volk zijn, vroeger noemde men Oekrainers, ook in het Westen, "Klein-Russen" of "Roetenen". En dat klopt.
Ik doe daar niet aan mee. Ik heb nooit het hele Oekraiense volk beschuldigd, of opgeroepen om hen te raken, enkel het huidige regime.
Anderen beginnen hier over orks, ongedierte, het Oekraiens regime roept op om de Russische cultuur uit te roeien, etc.
Ik heb ooit eens gezegd dat ik de Oekraiense taal een boerentaal vind, net als trouwens de Vlaamse dialecten, Waals, Slovaaks, etc. Maar dat is niet noodzakelijk negatief bedoeld, is ook interessant, de Oekraiense taal en cultuur interesseren me trouwens, en veel Russen zijn geinteresseerd in die cultuur. (In de meeste Russische steden vind je nog Oekraiense restaurants, ook nu nog) Dat neemt niet weg dat ik vind dat in streken waar de meerderheid Russisch spreekt Russisch de officiele taal moet zijn, met Oekraiens als tweede taal.
Het Oekraiens regime daarentegen wil de Russische taal en cultuur uitroeien.
|
We hebben het hier zo vaak over Oekraïne, maar wat mij wel interessant, (en misschien wel wenselijk) lijkt, is een fusie, of een opgaan van Wit-Rusland in Rusland. De banden tussen beide landen zijn ook erg intens, én het zou een fijne troost kunnen zijn voor het Russische volk dat zich tekortgedaan voelt op internationaal vlak.
Wat is uw standpunt hierin?