Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees
We hebben het hier zo vaak over Oekraïne, maar wat mij wel interessant, (en misschien wel wenselijk) lijkt, is een fusie, of een opgaan van Wit-Rusland in Rusland. De banden tussen beide landen zijn ook erg intens, én het zou een fijne troost kunnen zijn voor het Russische volk dat zich tekortgedaan voelt op internationaal vlak.
Wat is uw standpunt hierin?
|
Dit hoeft niet perse zolang het nauwe vrienden blijven en er geen anti-Russisch vijandig regime aan de macht komt. Idem dito Kazakhstan. Het noorden van Kazakhstan is Russisch talig, heeft een etnisch Russische minderheid en bijna alle steden zijn er door de Russen gesticht. Idem dito Zuid-Oost Oekraine dus. Vorig jaar zag het er even spannend uit, maar het ziet er naar uit dat Kazakhstan een stabiel, vreedzaam land blijft dat niet van plan is de Russische minderheid (meerderheid in bepaalde gebieden) te onderdrukken en het Russisch als nationale taal naast het Kazachs behoudt.
De draaiboeken liggen klaar in Ust-Kaminogorsk, Ridder, Pavlodar, Semipalatinsk, Petropavlovsk, streken die ik in 2019 bezocht, (en misschien zelfs Moskou) voor moest er een gewelddadige coup plaatsvinden in Kazachstan en een nieuw regime aan de macht komen dat het gemunt heeft op de etnische Russen, zoals gebeurde in Oekraine on 2014. Maar tot dusver lijkt die kans klein, en de meeste Kazakken die ik sprak willen ook helemaal geen Oekraiens scenario.