Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus
sta me toe "dieper" op de man te spelen. ik vind u een eng mens. en wellicht ben ik verre van de enige die u een eng mens vindt. Ik zou graag eens met uw familie rond tafel willen zitten en hen vragen hoeveel goeds je eigenlijk voor een ander doet.
|
Iemand een eng mens vinden in een politiek debat wil waarschijnlijk zeggen dat die persoon een andere politieke visie heeft dan jezelf. Ik beschouw dat dus als een compliment, want het wil zeggen dat ik in het debat een andere visie heb ingebracht.
Maar normaal gezien dient men zich tot puur rationele overwegingen te houden, en moet men emotionele overwegingen achterwege laten, zoniet verlaat men het pad van de logica om zich door zijn emoties laten te leiden. Wat, volgens mij, juist het grote probleem is dat aan de basis ligt van enorm veel maatschappelijke problemen.
Om emotionele redenen wil men out-of-the-box denken niet aanvaarden, en sluit men zich op in een keurslijf zoals "geweldloos zijn" en dergelijke. Niet te verwonderen dat men geen oplossingen vindt.
En ik hoop van harte dat ik niks goeds voor anderen doe, als ik daar geen voordeel of plezier uit haal. Maar soms vergis ik mij en gebeurt dat toch

Daar is natuurlijk een enorme uitzondering op: de leden van mijn empathische kring, mijn vrienden en familie, daar sloof ik mij voor uit. Omdat ik daar juist empathisch voordeel aan heb, en het mij plezier doet als ik die mensen plezier doe. Maar dat is uiteraard beperkt tot mensen die ik ken.
Het eigenaardige aan het universalisme is dat men zou willen door mijn strot jagen, dat die kleine empathische kring die geprivilegieerd is in mijn bestaan, zomaar zou moeten opengegooid worden tot elke onnozelaar die rondloopt. DAT is gewoon belachelijk als concept, want het zou juist die kring stukmaken.