Los bericht bekijken
Oud 10 december 2022, 18:46   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.661
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor WO2, dan waren er enkele jet motoren in ontwikkeling en prototype variante. Niks dat in de buurt komt van wat U aanhaalt.
Ik heb het niet opgezocht, en ik schreef turbojet als basis. Niet wat je denkt gelezen te hebben.

Allez ik heb wat gegoogeld ze komen van de 50' jaren, "als basis".
De turbojet van Deux-Acren is van 1971.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11...eneratoren-to/

Pratt en Whitney J57 turbojet die vanaf de jaren '50 in de Boeing 707 werd gebruikt. Electrabel zet een gelijkaardig type straalmotor in bij hoge stroomnood.

Die turbojets zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Ze maken erg veel lawaai en slurpen heel veel kerosine. Bovendien zijn ze erg vervuilend.

Maar je kan er dus ook stroom mee maken, zij het op een heel dure, inefficiënte en erg vervuilende manier. Electrabel heeft ze momenteel allemaal nodig om het stroomgat te dichten als het écht koud wordt. En dat is een probleem: ééntje heeft zonet zijn milieuvergunning verloren: een straalmotor uit 1971, opgesteld in het kleine Waalse dorpje Deux-Acren. Electrabel heeft het Waals Gewest gevraagd om de vergunning te verlengen, want het kan de extra power van die turbojet best gebruiken wanneer het echt koud wordt. Een turbojet kan in geen tijd 17 megawatt extra stroom leveren: dat is zoveel als 8 normale windturbines.

- - -
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 december 2022 om 18:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden