Citaat:
https://pnws.be/elektrische-autos-ee...et-koude-weer/
We zijn er bijna, maar bijlange nog niet helemaal.
Minister van Energie Tinne Van der Straeten bracht gisteren in ‘De Afspraak’ alweer geen goed nieuws.
Voor een deel was ze zelf het onderwerp van dat slechte nieuws, dat ze weliswaar probeerde te brengen als goed nieuws: “We zullen geen energietekort hebben in ons land.”
Net als haar collega-onderhandelaar met Engie, Alexander De Croo, vindt Tinne het blijkbaar geen probleem dat de prijs van de elektriciteit deze week zou kunnen verdrievoudigen.
Het goede nieuws is dus vooral slecht nieuws voor wie elektrisch tankt, dachten wij zo.
Elektrisch rijden is één van de groene stokpaardjes voor een versnelde energietransitie.
Maar er zijn 1: de kinderziektes en 2: in 2025/2026 wordt nu al een energieschaarste aangekondigd.
Hoe Tinne dat gaat oplossen, weet ze nog niet. Maar misschien lost het probleem zichzelf op, want in 2024 zijn er verkiezingen.
Hij/zij die straks het postje van Van der Straeten erft, krijgt geen cadeau.
Nu goed, het vriest dat het kraakt en dat hebben elektrische auto’s niet graag. Je verliest al gauw 20 procent van je actieradius in de winter.
Een batterij houdt niet van de kou en werkt eigenlijk maar optimaal bij 20 tot 30 graden. Bovendien vreet je verwarming van dezelfde batterij waarmee je rijdt. Bij verbrandingsmotoren profiteert de verwarming van de restwarmte van je auto. Een elektrische motor moet het allemaal zelf doen. Oeps.
De oplossing?
Wel er zijn een paar oplossingen, en ze klinken alsof je weer met paard en kar rijdt: neem zo weinig mogelijk bagage mee, trek iets extra warms aan, zet de verwarming wat minder en check je bandenspanning. Neem ook een thermos warme choco mee voor wanneer je een half uur of meer moet staan wachten om je hoogtechnologisch hebbedingetje op te laden.
En tot slot: hangt je vierwieler thuis aan ‘den draad’, laat hem dan een kwartiertje voorverwarmen voor je vertrekt.
Zo warmt niet alleen je interieur, maar ook je koude batterij op. Op die manier raak je niet aan je rijbereik.
Eens je wagen is opgewarmd, vraagt het minder energie om de temperatuur te behouden. Makkelijk, niet?
Maar er is ook goed nieuws, zegt Mich Vergauwen van VAB in ‘Het Nieuwsblad’: "Je stoel- of stuurverwarming kan je wél volop gebruiken.
Die zijn aangesloten op de klassieke 12 volt batterij. Ze knagen niet aan je batterij en aan je rijbereik. Bovendien sta je rechtstreeks in contact met je lichaam waardoor je zelf ook sneller warm krijgt."
|
Elektrisch rijden? Meer nadelen dan voordelen....in onze winters minder of geen actieradius door koude of platte batterij maar je gat is wel verwarmd...

Dat nodigt niet echt uit om peperduur elektrisch te gaan rijden met capaciteitstarieven en ook nog gespreid opladen.
Citaat:
https://pnws.be/vanaf-2031-zijn-dies...erpen-en-gent/
Vanaf 2035 is het in Vlaanderen ook afgelopen met benzinewagens.
Je komt vandaag met een oudere diesel de koekenstad niet meer in zonder boete. Antwerpen voerde in 2017 als eerste Vlaamse stad een lage-emissiezone in. In 2020 volgde Gent. Op dit moment zijn enkel dieselwagens met euronorm 5 en hoger toegelaten, en benzinewagens met euronorm 2 of hoger. Vanaf 2026 wil de Vlaamse regering nog strengere regels. Voor dieselwagens komt de limiet dan op euronorm 6 te liggen, voor benzine op euronorm 3.
Daarmee gaat ons land de planeet redden. Dat ondertussen in China en India zo’n kleine drie miljard vervuilers lustig verder puffen, laten we even buiten beschouwing.
En het wordt nog strenger. Vanaf 2031 zullen dieselwagens niet meer welkom zijn in de stadscentra, vanaf 2035 volgen benzinewagens. “Door hier acht jaar op voorhand duidelijkheid over te scheppen, kunnen mensen hierop anticiperen bij de aankoop van een auto”, klinkt het in het Vlaams Parlement.
"Onrechtvaardig”, roepen de socialisten. “De meest vervuilende auto’s behoren vaak tot kwetsbare gezinnen die geen geld hebben om een nieuwe te kopen.”
“Daar hebben aan gedacht”, reageert Zuhal Demir (N-VA). Vlaanderen heeft de verstrenging een jaar later invoert dan voorzien: het wordt 2031 in plaats van 2030.
"Door corona en de energiecrisis moeten mensen nu veel langer wachten op een nieuwe wagen”, aldus Demir in ‘De Morgen’. “De inflatie is ongezien. We geven bestuurders dus iets meer tijd om zich aan te passen.”
Juist, of heeft het iets met de verkiezingen van 2024 te maken?
Nu er alleen nog voor zorgen dat we elektriciteit hebben, en de planeet kan weer met een gerust hart verder draaien.
|
De vlaamse dievenbende gaat eigenhandig de planeet redden door pesterijen voor vlaamse EV's terwijl er miljarden vervuilers blijven rondtuffen. Goe bezig.

En nva spant weer de kroon, we krijgen van dat collaboratie partijke zelfs een heel jaar uitstel van executie om nog te sparen van den overschot na hun rooftocht om de onbetaalbare elektrische brol te kopen die we niet willen.