Los bericht bekijken
Oud 17 december 2022, 17:26   #1
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard Hoe zal de oorlog in Oekraïne eindigen? Uw prognose

De oorlog kan erg vele richtingen uit, en er kunnen een hele hoop factoren zijn die wij niet kunnen inschatten. Alleszins zal de oorlog niet eeuwig duren, aldus zou ik graag jullie prognoses/verwachtingen vragen over hoe deze oorlog zal eindigen.

Mijn eigen prognose:

De vaststelling is dat enerzijds de Oekraïners steeds meer, betere en moderne wapens krijgen, anderzijds hebben de Russen dit niet, zij gooien steeds meer mensen in de strijd. Vanuit deze ontwikkeling ziet het ernaar uit dat de Russen een zeer hoge menselijke tol aan doden en gewonden zullen moeten betalen in deze oorlog, en het moreel lijkt al niet hoog. Mijn inschatting is dat dit zo nog een jaar of twee jaar verdergaat, maar dat men dit in Rusland niet zal blijven pikken. Vanaf hier zie ik varianten op m’n scenario: Poetin wordt afgezet, hetzij in een paleisrevolutie, hetzij in een volksopstand.

De volgende variant is: wie komt er na Poetin, als hij opzij is geschoven (of gedood...) : een democratische regering of nog grotere hardeliners? Wie de nieuwe machthebbers ook zijn: ze zullen een vrede sluiten, de geleden verliezen zijn niet meer te verantwoorden. De vrede zal dan wel verkocht worden als een soort van overwinning naar “spijkerharde garanties dat het Westen ons niet zal aanvallen”.

Indien de nieuwe machthebbers democratisch zijn, is er hoop voor een duurzame vrede. Indien het echter de hardliners zijn die het Kremlin hebben, beginnen ze meteen na de wapenstilstand het Russische leger te herbewapenen en reorganiseren, en dan zou het best wel eens kunnen dat het Oekraiense conflict slechts een voorsmaakje was van een veel grotere oorlog...
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden