https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221228_97037818
De keuze tussen een variabel en een vast tarief houdt natuurlijk risico's in.
Begin dit jaar werd ik overspoeld door aanbieders van variabele contracten.
Tot nu toe ben ik blij niet in deze val getrapt te zijn, want onmiddellijk nadien stegen de prijzen tot ver boven de KWh prijs die ik betaal.
Maar ...
Ondertussen zijn de energieprijzen aan het zakken.
Gaan we goedkoper uitkomen met een variabel tarief dan met een vast tarief?
Zijn de prijzen voldoende gestabiliseerd?
Hoeveel marge zal Luminus nemen om zeker geen verlies te lijden?
Kies je voor de zekerheid (vaste prijs) of gok je op een forse daling van de energieprijzen?
HBVL 29-12-2022
Amper drie maanden nadat Luminus de vaste contracten als laatste in het rijtje energieleveranciers had afgevoerd, brengt het bedrijf ze terug. Over de prijs is nog niets bekend, maar volgens de klantendienst kun je vanaf de eerste maandag van januari het contract opvragen.
De energieprijzen zouden voldoende gestabiliseerd zijn om weer vaste contracten aan te bieden, klinkt het bij woordvoerder Nico De Bie. “Omdat de prijzen gedaald zijn en de vraag naar vaste contracten hoog blijft, hebben we besloten die opnieuw aan te bieden. Het blijft risicovol, maar de markt is al minder volatiel, waardoor we een inschatting konden maken.”
Leveranciers stapten dit jaar af van de vaste contracten, omdat het risico te groot werd. De prijs die ze ontvingen voor gas en elektriciteit was niet langer evenredig met de prijs die ze zelf moesten betalen. Vooral leveranciers die zelf geen energie produceerden, kregen het moeilijk. Ze moesten de energie door de sterk schommelende prijzen vaak aankopen tegen hoge prijzen, maar die vervolgens wel aan een vast, goedkoper tarief aanbieden aan klanten. Kleinere spelers zoals de Vlaamse Energieleverancier, Watz, Energy2Business en AECO gingen daardoor zelfs failliet. Daarom werden sinds 1 oktober alleen nog variabele contracten aangeboden, waarbij je niet op voorhand weet welke prijs je betaalt. De prijs kan per kwartaal of per maand veranderen.