2022: 366.303 nieuwe auto’s...
In 2019, het jaar voor corona, werden 550.632 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht.
Particulieren zullen de kat uit de boom blijven kijken, tenzij het autosalon daar verandering in brengt.
De lange wachttijden voor nieuwe wagens lijken zich te normaliseren, en pas in het vierde kwartaal werd de schade serieus gemilderd, vooral in sprintmaand december,
dat ziet men aan de postieve diff. %.
Door het zeer hoog bedrijfswagenaandeel, 2 op 3 zelfs, staan de topmerken op kop, in december zelfs 3 "premiummerken" op kop (BMW-Audi-Mercedes).
Zelfs Tesla komt daardoor op de 7e plaats in december, en sluit gans 2022 af op de 20e plaats, een van de grootste stijgers tov vorig jaar. Vooral de merken die genoeg konden leveren in de laatste maanden, zie verschil in % diff.
• Top 10 december 2022 vs. dec 2021:
December 2022 | dec 2021 | verschil |
diff. %
totalen : 24 584 | 20 377 | 4.207 |
20,65%
Brandname aantal / %
1. BMW 3.302 13,43% 1 778 8,73% 1.524 |
85,71%
2. AUDI 1.944 7,91% 1 374 6,74% 570 |
41,48%
3. MERCEDES 1.832 7,45% 1 459 7,16% 373 |
25,57%
4. VOLKSWAGEN 1.599 6,50% 1 661 8,15% -62 | -3,73%
5. PEUGEOT 1.583 6,44% 1 583 7,77% 0 | 0,00%
6. TOYOTA 1.435 5,84% 913 4,48% 522 |
57,17%
7. TESLA 1.227 4,99% 528 2,59% 699 |
132,39%
8. DACIA 1.069 4,35% 1 124 5,52% -55 | -4,89%
9. RENAULT 1.066 4,34% 1 691 8,30% -625 | -36,96%
10. VOLVO 998 4,06% 757 3,71% 241 |
31,84%
[...]
Toyota deed ook een opvallende sprong van 10e naar de 6e plaats (ook volledig 2022)
• De top 10 volledig 2022, en verschil tov 2021, in %:
-------- 2022 | -- 2021 --| verschil |
diff. %
Cumul | 366.303 | 383.123 | -16.820 | -4,39%
1. BMW 38.011 10,38% 38 962 10,17% - 951 | -2,44%
2. VOLKSWAGEN 32.061 8,75% 34 349 8,97% -2 288 | -6,66%
3. MERCEDES 29.283 7,99% 27 525 7,18% 1 758 |
6,39%
4. PEUGEOT 29.140 7,96% 28 479 7,43% 661 |
2,32%
5. AUDI 26.253 7,17% 28 016 7,31% -1 763 | -6,29%
6. TOYOTA 21.262 5,80% 15 796 4,12% 5 466 |
34,60%
7. RENAULT 18.687 5,10% 20 203 5,27% -1 516 | -7,50%
8. CITROEN 16.741 4,57% 18 327 4,78% -1 586 | -8,65%
9. DACIA 15.652 4,27% 14 227 3,71% 1 425 |
10,02%
10. KIA 15.162 4,14% 13 347 3,48% 1 815|
13,60%
[...]
20. TESLA 4.789 1,31% 3.262 0,85% 1.527 |
46,81%
[...]
30. HONDA 1.461 0,40% 1 460 0,38% 1 | 0,07%
[...]
https://www.febiac.be/documents_febi...023/1/cars.pdf
link via
Citaat:
https://www.febiac.be/public/pressre...D=1446&lang=NL
De Federale Overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer en FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, delen het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen voor de maand december 2022. Deze periode had één werkdag minder dan in december 2021.
Personenwagens: +20,6% in december // -4,4% gecumuleerd
Het jaar 2022 eindigt met een vijfde opeenvolgende maandelijkse stijging voor de markt van nieuwe personenauto’s. Met 24.584 registraties kende december 2022 een stijging van 20,6% ten opzichte van december 2021.
Anderzijds heeft de verbetering van de laatste vijf maanden, hoe spectaculair ook, de verliezen van de eerste zeven maanden ten gevolge van productietekorten niet volledig weggewerkt. Zo kwam de Belgische automarkt over het hele jaar nauwelijks boven de grens van 366.000 inschrijvingen, een daling van -4,4% ten opzichte van 2021.
|
Uitleg uit de krant:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230102_96257116
Bedrijfswagen stuwt inschrijvingen auto’s
Brussel - De autoverkoop in België heeft zich de laatste maanden van 2022 serieus herpakt. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Mobiliteit & Vervoer en sectorfederatie Febiac op basis van de inschrijvingen van nieuwe auto’s. Toch is er voor het hele jaar nog een daling.
Guido Cloostermans Gisteren om 17:31
Met een totaal van 366.303 auto’s, een daling met 4,39 procent ten opzichte van 2021 (383.123 exemplaren), was 2022 nochtans allesbehalve een grand cru voor de inschrijvingen van nieuwe personenwagens. In 2019, het jaar voor corona, werden er in ons land maar liefst 550.632 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht, zo blijkt uit de cijfers van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer en Febiac over het volledige jaar 2022.
Vooral de eerste zeven maanden van 2022 waren niet goed, maar sinds augustus lijkt de kentering zich te hebben ingezet. Het jaar 2022 eindigde met een vijfde opeenvolgende stijging ten opzichte van dezelfde maand van 2021. Met 25.584 registraties kende december een stijging van 20,6 procent ten opzichte van december 2021. Aan de andere kant kon de verbetering van de laatste vijf maanden de verliezen van de eerste zeven maanden niet goedmaken. “De stijging van het aantal inschrijvingen de laatste maanden heeft te maken met het feit dat de wachttijden voor een nieuwe auto zich lijken te normaliseren”, aldus woordvoerder Christophe Dubon van Febiac.
Bedrijfswagens
Opvallend is dat BMW in 2022 opnieuw het automerk is met de meeste inschrijvingen. De top vijf wordt vervolledigd door achtereenvolgens Volkswagen, Mercedes, Peugeot en Audi. Dat de drie Duitse luxemerken in de top vijf terug te vinden zijn, is een gevolg van de bedrijfswagenmarkt. “Tijdens de eerste elf maanden van het jaar was 66 procent van de nieuwe inschrijvingen een bedrijfswagen”, zegt Dubon. “Dat verklaart mede het succes van de Duitse merken.”
Ook opvallend is de klim van Toyota van de tiende naar de zesde plaats, dankzij een stijging van het aantal inschrijvingen met 34,6 procent. Dacia is dan weer goed op weg om moederbedrijf Renault in te halen. Dacia zag zijn inschrijvingen met 10 procent stijgen en doet zijn intrede in de top tien op een negende plaats, terwijl Renault op de zevende plaats zijn inschrijvingen met 7,5 procent zag dalen.
December 2022
Kijken we naar de cijfers over de laatste maand van het jaar 2022, dan zien we bij de verkoopdirecteurs van de Duitse luxemerken alleen maar lachende gezichten: BMW plus 85,7 procent, Audi plus 41,5 procent en Mercedes plus 25,6 procent ten opzichte van december 2021. Zij vormen in december ook de top drie. Tesla duikt in december de top tien binnen op de zevende plaats met een stijging van de inschrijvingen met 132,4 procent.
|