Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148
Ik las ergens dat het aantal moorden in Brazilië spectaculair afnam onder Bolsonaro, omdat deze het privaat wapenbezit eenvoudig toegankelijk maakte. Je kan "terugschieten" dus criminelen zullen wel 2 keer nadenken. Vrij logisch inderdaad, en ik ben dan ook enorm voorstander van vrij wapenbezit. Zelfs nog veel vrijer dan in de US, wat mij betreft. Enkel criminelen zouden niet in staat mogen zijn wapens te kopen/bezitten.
Waarom draait de veroordeelde Lula dat terug?
|
Lula denkt meer zoals Europese politici in dat opzicht, waarbij minder wapens in omloop geassocieerd worden met minder moorden.
Het effect waarvan u spreekt heeft veel met Covid te maken. Daarom zien we terug een stijging in 2022.
"O número de mortes por causas violentas cresceu 81% em 2022, em relação ao mês de janeiro do ano passado...."
https://www.correiobraziliense.com.b...no-brasil.html
Veel positieve evolutie in moorden zit er op lange termijn voorlopig niet in:
https://datosmacro.expansion.com/dem...icidios/brasil
Vergeet ook niet dat Bolsonaro het politiek geweld absoluut niet schuwt en zelfs stimuleert om van tegenstanders af te geraken. Daarnaast is hij ook de man van meer politie en leger op straat. Ik denk niet dat dat het soort van maatschappij is dat u voor ogen heeft.
Moorden blijven een zwaar probleem in Brazilië. De lange termijn oplossing is ontwikkeling en verminderen van de kloof tussen arm en rijk. Dat is ook voor de veiligheid van de meer begoeden beter. De reputatie van het veiligste land in het continent om in rond te lopen is trouwens Cuba. Niet meteen het meest 'vrije' land, maar dat is België ook niet. Kwestie van prioriteiten. Costa Rica en Chili doen het ook niet slecht, statistisch gezien.
Het is een complex probleem met vele invalshoeken mogelijk. Ik denk dat het kort door de bocht is vrij wapen bezit een op een te associëren met minder moorden. Om dat te doen werken zijn specifieke condities nodig die ik niet zie in Brazilië.