Los bericht bekijken
Oud 6 januari 2023, 11:18   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.753
Standaard

De Standaard heeft er een extra artikel voor over: "Groei op laatste benen, en rampzalig"

Er zijn nog andere vervoermiddelen, tiens. Denk aan de electrische fiets.
Deelwagens ook nog. Tweewielers, enz...

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf2023...=1460732744755

Groei Belgisch wagenpark loopt op laatste benen

De jarenlange groei van het aantal auto’s in België komt ten einde. Experts zien het wagenpark de komende jaren stabiliseren en daarna zelfs afnemen. ‘Dit kan de deur openen voor echt ander beleid.’

Pieter Van Maele, Donderdag 5 januari 2023

De Belgische automarkt heeft een rampzalig jaar achter de rug. De autoverkoop in ons land tekende voor het slechtste resultaat in bijna dertig jaar, bleek eerder deze week al uit cijfers van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Die terugval is deels te verklaren door enkele eenmalige tegen?*vallers. Zo was er uiteraard de ?*coronacrisis, die ook autoverkopers verplichtte om maandenlang hun showrooms te sluiten. Daarna stak een wereldwijde schaarste aan halfgeleiders de kop op, met grote leverproblemen bij de autofabrikanten tot gevolg. Maar er is veel meer aan de hand.

Uit een nieuwe analyse van KBC – op basis van cijfers van onder meer automobielfederatie Febiac en statistiekbureau Statbel – blijkt dat het Belgische wagenpark stilaan zijn piek heeft bereikt. In absolute aantallen groeit het weliswaar nog steeds heel licht (in 2022 met 0,3 procent), maar afgezet tegenover het aantal inwoners is de daling zelfs al ingezet. Telde België in het piekjaar 2019 nog 645,3 wagens per duizend inwoners, dan waren dat er vorig jaar nog 642,3. ‘De automarkt lijdt inderdaad ?*onder een aantal tijdelijke factoren, zoals de tegenvallende economische conjunctuur, de problemen in de aanvoerketens en de twijfels bij veel consumenten over de overstap naar een elektrische wagen’, zegt Johan Van Gompel, ?*senior economist bij KBC. ‘Maar de langetermijntrend laat duidelijk zien dat de automarkt ook fundamenteel verzadigd is. Kort door de bocht kunnen we stellen dat iedereen die vandaag een wagen wil en kan kopen, er al een heeft gekocht. Wagens worden meer en meer aangekocht ter vervanging van een ?*oudere wagen, in plaats van aan consumenten die daarvoor nog geen wagen hadden.’

Van Gompel ziet tal van sociaal-maatschappelijke veranderingen die de drang naar autobezit temperen. ‘Denk aan de vergrijzing. Ouderen zijn vaker geneigd om hun tweede gezinswagen van de hand te doen, omdat ze niet langer actief zijn op arbeidsmarkt. Jongeren wonen dan weer vaker in steden, waar meer dan vroeger autogebruik wordt ontmoedigd.’

Autofabrikanten voorbereid

Het mag dan allemaal als slecht nieuws klinken voor de Belgische automarkt, toch komt dit voor ?*Febiac niet als een donderslag bij heldere hemel. ‘Wij zien ook dat de markt de laatste jaren is gestabiliseerd, en houden voor de toekomst zelfs al rekening met lichte dalingen’, zegt communicatiedirecteur Gabriel Goffoy.

Citaat:
Telde België in het piekjaar 2019 nog 645,3 wagens per duizend inwoners, dan waren dat er vorig jaar nog 642,3
Volgens Statbel waren in augustus net geen 6 miljoen (5.947.479) wagens ingeschreven in België. ?*Febiac zelf verwacht dat dit wagenpark de komende jaren nog licht zal groeien, maar houdt rekening met een gevoelige afname na 2030, al zeker tot zo’n 5,5 miljoen ?*wagens. ‘De autofabrikanten ?*hebben zich hier de voorbije jaren op voorbereid’, zegt Goffoy. ‘Meer dan ooit werken ze vraaggestuurd, in plaats van aanbodgestuurd. Stonden showrooms vroeger vol modellen waar de consument maar uit te kiezen had, dan produceren ze nu veeleer pas nadat er ?*bestellingen zijn geplaatst. Dat betekent wel dat de consument veel langer vooraf moet anticiperen op de aankoop van een nieuwe auto dan vroeger.’

• Politici aan zet

Hoe diep het Belgische wagenpark uiteindelijk zal wegzakken, en met welke snelheid, daarover durft niemand echt voorspellingen te doen. Van Gompel: ‘Wat dat betreft, heeft de politiek veel teugels in handen. Neem het fiscale voordeel van de salariswagen. Mocht dat wegvallen, dan krijg je natuurlijk pas een echte ommekeer. Of mochten er forse investeringen in het openbaar vervoer bijkomen. Dat blijft met te veel problemen kampen om nog meer mensen te overtuigen hun wagen weg te doen.’

• Mobiliteitsbudget raakt niet van de grond

Dirk Lauwers, professor mobiliteit aan de UGent en UAntwerpen, hoopt alvast dat de stabilisatie van het wagenpark de bevoegde beleidsmakers kan inspireren. ‘Ook al krijgt de actieve weggebruiker de laatste jaren veel meer aandacht, toch is de omslag in het mobiliteitsbeleid nog veel te voorzichtig’, zegt Lauwers. ‘Het stabiliserende wagenpark toont dat meer wegen bouwen steeds minder nodig is. Ik ben hoopvol dat dit de deur kan openen voor een ander mobiliteitsbeleid.’
Haha nu is meer wegen bouwen steeds minder nodig. Men heeft het gehoord.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2023 om 11:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden