Los bericht bekijken
Oud 7 januari 2023, 15:28   #337
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.728
Standaard De ster van Bethlehem ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Heel wat als men dit in een historische context wil plaatsen. En het is ook niet 3 v.C. , maar minstens 6 v.C. En waar kan men dat uit afleiden ? Wel, Herodes de Grote is in 4 v.C. overleden en volgens de evangelisten gaf hij opdracht alle mannelijke baby's tot de leeftijd van 1 jaar om te brengen. Dat reisje van Nazareth naar Jeruzalem kan je alvast naar fabeltjesland verwijzen.

En eindelijk geeft het tijdschrift WETENSCHAP IN BEELD wat aandacht aan de ' ster van Bethlehem ' ( nr.1 2020 blz. 89 ). Net zoals ik hier al enkele jaren meermaals heb uitgelegd. In 7 v.C. stonden Jupiter en Saturnus vanaf de aarde gezien drie keer vlak bij elkaar en waren ze samen zeer helder te zien. Dit gebeurd maar eens om de 900 jaar.
Oude koeien uit de sloot bij Bethlehem halen.
Deze draad was blijven liggen maar niet gebroken. Allereerst wil ik iedereen bedanken voor constructieve bijdragen aan dit onderwerp.

Wat betreft de ster van Bethlehem wil ik alsnog iets toevoegen. Ten eerste dat de geboorteberhalen van Jezus bij Mattheüs en Lukas niet alleen erg verschillen van elkaar maar ook dat ze elkaar tegenspreken en onverenigbaar zijn, elkaar uitsluiten. Daarmee is gezegd dat één van de twee onwaar moet zijn of ze zjn allebei onwaar. Een hoofdpunt daarbij is de een zegt dat het pasgeboren kind in Egypte opgroeide, althans de eerste jaren, en de ander dat het in Nazareth opgroeide. Bethlehem is een raadsel omdat het niet bestond als stadje.

En dan is er nog de ster van Bethlehem, waar Giotto een komeet schilderde in zijn fresco in de Arenakapel. Aton hecht waarde aan onderzoek daarnaar en aan de precieze datum van de geboorte van een Jezus die daar nooit is geboren.

Er is een andere verklaring mogelijk, waarvoor ik nog referenties heb gezocht maar nu nog niet kan vinden. Van Joodse zijde is daar ook naar gezocht. Zie hieronder de Joodse Encyclopedie. (Ik denk aan Nummeri 24):

17Ik zal hem zien, maar niet nu;
ik zal hem aanschouwen, maar niet van nabij.
Er zal een ster uit Jakob voortkomen,
er zal een scepter uit Israël opkomen;
hij zal de flanken van Moab verbrijzelen
en alle zonen van Seth vernietigen.
18Edom zal bezit zijn
en Seïr zal bezit van zijn vijanden zijn,
maar Israël zal kracht uitoefenen.
192 Sam. 8:14Uit Jakob zal hij heersen;
wie ontkomt uit de stad, zal hij ombrengen.

Deze profetie heeft zeker een grote rol gespeeld in de Joodse oorlog tegen de Romeinen. Ik zal dat nog toelichten. Jezus werd aangezien voor de Ster van Jakob en Lucas begon zijn evangelie met de afstamming van Jezus als fundament voor zijn verhaal.

Citaat:
Aantekeningen
Ik zal hem zien, maar nu niet; ik zal hem aanschouwen, maar niet nabij. Er zal een ster voortgaan uit Jakob, en er zal een scepter uit Israel opkomen; die zal de palen der Moabieten verslaan, en zal al de kinderen van Seth verstoren.

Ik zal hem zien, maar nu niet; ik zal hem aanschouwen, maar niet nabij. Er zal een ster voortkomen uit Jakob ; In Egypte werden de farao's gezien als afstammelingen van de zonnegod Ra en worden afgebeeld met een scepter. In het Grieks komen we regelmatig de namen Aster en Astrcea tegen, één van de Argonauten was 'Asterios de zoon van Kometes.' (Asterioj Komhtou, Apollod. I. ix. 16). Niet te vergeten de Romeinse Caesar en Augustus (Comp. Virg. Eclo. ix. 47, Ecce Dionaei processit Casaris astrum; Hor. Od. I. xii. 46, 47, Micat inter omnes Juliunt sidus velut inter ignes Luna minores; Plin. Nat. Hist. ii. 24 or 23, eo sidere significari volgus credidit Caesaris animam inter deorum immortalium numina receptam, etc.; Sueton. Caesar, c. 88, bac de causa simulacro ejus in vertice additur stella). En zelfs in Israël was er een messiaans persoon die Bar Kochba (zoon van de ster) werd genoemd.

Wordt vervolgd.

Laatst gewijzigd door Piero : 7 januari 2023 om 15:54.
Piero is offline   Met citaat antwoorden