Los bericht bekijken
Oud 8 januari 2023, 19:02   #37056
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je vernoemt daar de desintegratie van het Oostblok. Met reden. Wij werden van de Nazi-dictatuur bevrijd in 1945. Oost-Europa eveneens, maar ze kregen er prompt een andere dictatuur voor in de plaats. Ik heb decennia lang les gegeven in het Gemeenschaps-onderwijs (Go!), eerst in het Secundair en later in het Hoger. Telkens waren er enkele pipo’s die opvielen door de odes die ze declameerden en de verbale wierook die ze offerden voor de toen door de Sovjets gedomineerde Oost-Europese staten. Sommigen verklaarden in alle ernst en volle overtuiging dat “de mensen” het aldaar véél beter hadden dan wij in West-Europa. Ik had zelfs een collega die elk jaar op een soort ideologische bedevaart ging naar de DDR en bij zijn terugkomst fier als een pauw foto’s toonde waarop je hem zag (in gezelschap van DDR-kameraden) terwijl hij doodernstig zat te lezen in het partij-orgaan van de SED (Sozialistische Einheidspartai Deutschlands), namelijk “Neues Deutschland”.
Toen viel in november 1989 de Berlijnse Muur en werd het bij de West-Europese kameraden muisstil.
Ik heb hier met verschillende opiniepeilingen, onder anderevan westerse opiniepeilers, aangetoond dat de meerderheid in landen als Bulgarije, Rusland, Armenie, Servie, Hongarije, etc. zelfs Roemenie het onder het communisme beter vond dan nu.

Zelfs in de ex-DDR is er "Ostalgia". In bvb. Thuringen us de voormalige eenheidspartij de grootste.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 januari 2023 om 19:04.
tomm is offline   Met citaat antwoorden