Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2023, 15:37   #37269
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
In 2007 was ik in Oekraïne en ging met de trein van Kiev naar Jalta in de Krim. Wat mij van de treinreis is bijgebleven waren de enorme uitgestrekte braakliggende velden aan weerszijden van de spoorweg. Toen werd gezegd dat de Chinezen grote stukken land opkochten om voedsel te produceren. Of het is doorgegaan weet ik niet.
Niet alleen de velden lagen braak. Er was duidelijk een gebrek aan onderhoud van alle officiële gebouwen, ook op de Krim. Het meeste trof mij de grote het muzeum van de Grote oorlog in Kiev dat zeer uitgestrekt maar totaal onderkomen was. Uitspattingen zoals in Polen waar men defaeceerde op Russische oorlogsmomumenten heb ik niet gezien. Maar de troosteloze verwaarlozing was erg. Ik dacht dat het te wijten was aan de implosie van de Sovjet-Unie. Oekraïne bezat zware oorlogindustrie o.a. de befaamde Buk raketten zouden er geproduceerd zijn.
Mijn gastheer was genunceerd maar toch wat voor de pro-Westerse Timoshenko. Zijn salaris als onderwijzer was bijna verdubbeld. Anderzijds was de corruptie van de machthebbers toen al bekend. Timoshenko zou juist een kasteel in Engeland gekocht hebben voor haar zoon. Op de trein deelde ik mijn coupé met de zoon van een oligarch die met zijn persoonljke leraar-begeleider reisde.
Het begin van de burgeroorlog was toen voelbaar, maar het leek meer zoals de Voerstreek in België dan op ex-Joegoslavische toestanden. Achteraf is de onderlinge haat, volgens mij, kunstmatig aangewakkerd tot er geen weg meer terug was.
Ik ben in die periode ook enkele malen door Oekraine gereisd.
Corruptie en wanbeheer zijn een constante sinds de onafhankelijkheid. Enkel in de jaren 90 was het in Rusland erger gesteld, hallucinant, maar nadien herpakten de Russen zich maar in Oekraine veranderde niets.

Het klopt dat de haat aangewakkerd werd, vooral door westerse NGOs, en dit culmineerde in Maidan, als het ware een catalysator. Sindsdien zit Oekraine vast in een cyclus van geweld.

Maidan was artificieel door het Westen en anti-Russische groepen opgestookt, en ook de moorden waren hun verantwoordelijkheid.

https://www.sott.net/article/476087-...ted-by-journal

Sinds Maidan sprongen ook de Russen op de kar, en zagen Russische nationalisten in Oekraine en Rusland hun kans schoon.
tomm is offline   Met citaat antwoorden