Discussie: Links passé?
Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2003, 15:37   #24
Lorens
Schepen

Lorens's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat we allemaal wel moeten beseffen dat er veel verkeerde dingen zijn gebeurd in die 80 jaar communisme in het oostblok.

Naast al wat gerealiseerd is, moeten we open staan voor al wat verloren gegaan is, en daar horen ook veel mensenlevens bij.

Maar toch moet ik wel zeggen: ik ben helemaal niet akkoord met de manier waarop die 'vrijheid' (wat een sexy woord is dat toch) als het ware opgedrongen geweest is aan de mensen in het oostblok.

Laat me verduidelijken: in de jaren '60 is er in het westen veel te doen geweest over meer vrijheid, meer democratie, inspraak,... De mensen hadden het materieel beter, en kregen de drang om meer vrijheid te eisen en dergelijke (cfr. de studentenbewegingen, nieuwe sociale bewegingen zoals de groenen enzo...).
Maar strijd om die grotere vrijheid ging nooit TEN KOSTE van de materiële verworvenheden als sociale zekerheid, een huis...

Wat voor het oostblok totaal anders is geweest: vrijheid 'gewonnen', maar geen gratis geneeskunde, geen huurprijzen aan 10% van je loon (wat al heel wat minder sexy begrip is). En niet te vergeten de sterk dalende levensverwachting!

Of zoals een nuchtere mens zou zeggen: waar stalin 30 jaar over deed, is het kapitalisme in 15 jaar tijd in geslaagd, m.a.w: de bevolking met 10.000.000 doen dalen.
Lorens is offline