Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2023, 12:14   #192
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat Geert Bourgeois wel schijnt te vergeten, is dat de zogenaamde 'standaardtaal' een ineen geknutselde kunstmatige taal is (meer en meer afgestemd op het Hollands overigens, en dit door het verraad van en aan de eigen Vlaamse taal door de Vlaamse taal-Quislings van de Taalunie), en dat de taal die Waes gebruikt het echte Vlaams is.
De Hollandse TV in diens glorietijd was met plat Haags, Rotterdams en Amsterdams. Daar zijn we allen mee opgegroeid. Toen stond hun televisie op hun topppunt. Ik zie ook het probleem niet wat men ervan maakt.

Ook in het Frans hanteert men erg informele tussenwerpsels. Zelfs Jacques Brel deed dat in zijn liedjes en dat was Frans van de bovenste plank.

Het punt dat ze ook maken dat Waes voor een buitenlander die Nederlands leert te moeilijk zou zijn. Sorry. Dat is gewoon onwaar. Als je onze spreektaal leert en met Vlamingen omgaat dan versta je het beslist wel. Sterker, zelfs buitenlanders die in Nederland Nederlands leren zouden het verstaan eens ze een zeker niveau bereikt hebben. Waes praat helemaal niet zo plat, maar heeft wel een duidelijk Antwerpse tongval, zoals sommige acteurs ook duidelijk uit West- of Oost-Vlaanderen of Limburg komen.

Waes praat echter zelf ook Algemeen Nederlands, tenzij je als een 'autist' op de allerkleinste details vit. Er bestaat nog altijd informeel taalgebruik dat naast formeel taalgebruik bestaat. Dat is toch normaal als je dan 'da(t) kunt ge u toch niet inbeelden' zegt? Het 'platste' taalgebruik waarop ik hem betrap, maar het komt niet zo plat aan en is net hetzelfde als op de Nederlandse televisie (maar dan Hollands).

Waar ik vroeger naar keek: https://youtu.be/XtxfsHdLogM. Daar is dus ook niks mis mee. Die buikspreker spreekt met een Haags accent en die omroeper met een Amsterdams accent.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 januari 2023 om 12:43.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden