Eerder linkte ik eens deze documentaire over de Oostendse visserij van de Nederlandse televisie:
https://www.npostart.nl/oases-in-de-.../VPWON_1324511
Wat ik hier opmerk. Zelfs die hoge pieten worstelen met hun zinsbouw. Iedereen is echter in staat een gesprek te voeren met de omroeper uit de Randstad en echt storend wordt het niet ervaren, het is een goede docu. Toch is dit meer dan louter dialectisch taalgebruik of een accent, het is verhaspeld en stuntelig West-Vlaams/Nederlands uit 'verlegenheid'. Zelfs in het platste dialect praat je mondiger als je je echt op je gemak voelt en taalvaardig bent. Dit is een voorbeeld van onwennigheid omdat ze met een Hollander proberen te communiceren en misschien ook het maaiveldeffect waarmee ze opgegroeid zijn waar kinderen elkaar al pesten als ze maar één 'te geleerd' woord zouden gebruiken.
Dat heb ik zelfs meegemaakt toen ik in UGent studeerde (door West-Vlamingen nota bene, te 'Hollands' voor hen; want ik had connecties in Nederland en kwam uit Antwerpen), maar dat was net zo evenzeer een probleem toen ik middelbaar deed in het Antwerpse hoor.
In het vrije Nederland mocht je een rijk taalgebruik ontwikkelen, maar in het volkse Vlaanderen (tot voor kort) niet.
Nu heb ik veel respect voor Oostendenaren. In Vlaanderen bezit je die cultuur van complexen waar men de andere meteen monddood maakt of bespot om zijn woordenschat, dat dan weer beknot dient te worden. Dat is tegenwoordig niet zo een ding meer (het is fel verbeterd).
Geert Bourgeois, een West-Vlaming, echter, kampt er nu nog mee en dat kan ook een herinnering van vroeger zijn uit die tijd.
Tom Waes, die grotendeels AN praat met wat informele interjecties en een Antwerps accent, werkt dan ook als een rode lap op een stier bij zo iemand.
Jammer, want er zijn ook West-Vlaamse sprekers die wel een nette zinsbouw hanteren en duidelijk een levende taal bezigen. Matthias Declerq, Mattias Desmet, Etienne Vermeersch, om voorbeelden te geven. Allen worstelen met de hypercorrecte G/H, maar dat is typisch aan mensen uit de Vlaanders en daar is niets mis mee.
Ik vind dat taalgebruik van die West-Vlamingen - die geen omroepers zijn nota bene - trouwens prima. Dit is gewoon een observatie die ook geldt voor heel Vlaanderen. Dat oude gewoontes langer blijven bestaan in rurale gebieden is iets wat we ook dienen te erkennen, ten goede en ten kwade.
Dat Vlamingen vroeger erg verlegen waren is gewoon een feit. Geen enkele Vlaming zou anders opperen he? Vaak zo wegens onze immense interne verdeeldheid. Dit forum alleen al. We zijn van ver gekomen. Vroeger waren hier clangevechten aan de orde. Nu kunnen mensen die van mening verschillen gelukkig wel vaker eens gezelig doen met elkaar.